Najczęściej popełniane błędy żywieniowe wśród młodych kobiet

OMIJANIE POSIŁKÓW I NIEKTÓRYCH GRUP PRODUKTÓW

Wiele kobiet w okresie rozrodczym powtarza te same błędy żywieniowe. Jednym z nich jest zbyt rzadkie spożywanie posiłków w myśl założenia, że jedząc rzadziej zjemy mniej. Nic bardziej mylnego...Po pierwsze rzadkie jedzenie posiłków często owocuje nagłymi napadami głodu. Po wielogodzinnej głodówce kobiety chętnie sięgają po fast-foody, słodycze lub inne wysokokaloryczne produkty w celu "wynagrodzenia" sobie długiego okresu bez jedzenia. W rezultacie dieta taka wcale nie przynosi rezultatów w postaci utraty kilogramów, a często dzieje się wręcz odwrotnie. Dodatkowo dochodzić może do niedoborów pewnych bardzo istotnych składników odżywczych, które w przypadku kobiet planujących ciążę są bardzo istotne dla prawidłowego rozwoju płodu oraz zdrowia i samopoczucia matki. Produkty, które najczęściej są pomijane przez młode kobiety to:

  • Mleko i przetwory mleczne - czyli bardzo dobre źródło wapnia, niezbędnego do zachowania zdrowych kości i zapobiegające osteoporozie.
  • Nasiona roślin strączkowych - czyli groch, fasola, soja, soczewica. Stanowią cenne źródło nie tylko pełnowartościowego białka, ale również błonnika, witamin i minerałów - w tym żelaza. Pierwiastek ten, ze względu na co miesięczny ubytek krwi, odgrywa bardzo ważną rolę w żywieniu kobiet, m.in. zapobiegając anemii, osłabieniu odporności ogólnoustrojowej oraz zmniejszając ryzyko przedwczesnego porodu oraz komplikacji okołoporodowych.
  • Ryby - są nieocenionym źródłem kwasów nienasyconych, które nie tylko pozwalają na zachowanie pięknej, młodej cery na dłużej, ale również wpływają na pozytywnie na kondycje włosów i paznokci. Poza tym dzięki wysokiej zawartości kwasów z grupy omega-3 (dotyczy głównie tłustych ryb morskich jak: łosoś, makrela, sardynki) pomagają również chronić układ krwionośny przed miażdżycą oraz regulują gospodarkę tłuszczową w organizmie - zapobiegając przy tym otyłości.
  • Przetwory zbożowe z pełnego ziarna - pełnoziarniste pieczywo, makarony jak również kasze są bardzo wartościowymi produktami z punku żywieniowego. Zawierają nie tylko spore ilości błonnika, ale również znaczące ilości witamin z grupy B oraz składników mineralnych - w tym magnezu.

Jednocześnie często obserwuje się wśród młodych kobiet nadmierne spożycie:

  • Cukru i słodyczy - czyli źródła pustych kalorii.
  • Mięsa i jego przetworów - które spożywane w nadmiernych ilościach mogą przyczyniać się do zbyt dużej podaży kwasów nasyconych. Związki te - pożywane w nadmiarze - działają bardzo niekorzystnie na gospodarkę lipidową organizmu i mogą przyczyniać się do tworzenia blaszki miażdżycowej w naczyniach krwionośnych.

MODNE DIETY

Błędy popełniane przez kobiety często są również wynikiem eksperymentów z różnego rodzaju "modnymi" dietami np. popularnymi obecnie dietami wysokobiałkowymi. Stosowanie tego typu diet często prowadzi do poważnych braków składników odżywczych. Przykładowo stosując dietę dr Kwaśniewskiego lub Atkinsa - często dochodzi do niedobór węglowodanów, antyoksydantów, składników mineralnych, błonnika pokarmowego oraz witamin - w szczególności z grupy B, jak również witaminy C.

Nagłe zwiększenie spożycia pewnych grup produktów, przy jednoczesnym ograniczeniu innych prowadzi do zachwiania bilansu składników odżywczych i często skutkuje pogorszonym samopoczuciem wśród kobiet, co może rodzić poważne konsekwencje zdrowotne!

Okresy diet/głodówek poprzeplatane nagłymi napami "obżarstwa" prowadzą również do nadmiernego hamowania i pobudzania ośrodków głodu i sytości, przez co zachwianiu może ulec ich poprawne funkcjonowanie. Okresy "obżarstwa" prowadzą ponad to do rozciągnięcia się ścian żołądka, przez co zwiększa się "tolerancja" na jedzenie, w konsekwencji czego dochodzi do pochłaniania ich nadmiernych ilości. Restrykcyjne diety, bądź głodówki często nie tylko nie przynoszą upragnionych rezultatów, ale mogą tez przyczynić się do zwiększonej masy ciała wywołując "efekt jo-jo". Doskonale wie o tym ta cześć Pań, która eksperymentowała z tego typu dietami w przeszłości. Aby redukcja masy ciała była "trwała" nie powinno drastycznie ograniczać się porcji i kaloryczności posiłków, lecz robić to stopniowo, aby żołądek również mógł zaadaptować się do powolnego kurczenia się.

Podsumowując - to czego kobiety powinny się wystrzegać to przede wszystkim różnego rodzaju, często niebezpieczne eksperymenty dietetyczne. Poprzez ich stosowanie nie tylko można zaszkodzić swojej figurze, ale również zwiększa się ryzyko pojawienia się niebezpiecznych dolegliwości zdrowotnych (na przykład miażdżycy naczyń krwionośnych lub nadciśnienia).

Dieta młodych kobiet powinna być zbilansowana, bogata w niezbędne składniki odżywcze i różnorodna. Jeżeli młoda kobieta ma poważne problemy z masą ciała (jest ona za niska lub za wysoka) nie należy tego ignorować! Pomimo wzrastającej popularności występowania zjawiska otyłości na świecie, należy pamiętać, że jest to poważna dolegliwość zdrowotna. Występowanie otyłości w przypadku młodych kobiety NIE JEST NORMALNE i może doprowadzić w przyszłości do występowania wielu chorób m.in.: cukrzycy, nadciśnienia, czy chorób wieńcowych.Leczenie tego zjawiska powinno być więc wdrożone jak najszybciej. Poza nadmiernym poborem energii, przy niedostateczny jej wydatkowaniu, powodem otyłości mogą być również takie dolegliwości chorobowe jak:

  • cukrzyca typu 2
  • hiperinsulinemia
  • zespół policystycznych jajników
  • niedoczynność tarczycy.

Powodem zbyt niskiej masy ciała - poza stosowaniem zbyt restrykcyjnej diety oraz problemów na tle psychologicznym - mogą być również:

  • choroby pasożytnicze np. lamblioza
  • nadczynność tarczycy
  • przewlekły stres
  • zespół złego wchłaniania.

Jeżeli więc jesz dużo, a pomimo to wciąż masz zbyt niską masę ciała jest to powód aby wybrać się na badania lekarskie oraz udać się na wizytę do dietetyka i zasięgnąć właściwej porady.

Do góry