Popularne diety

Tzw. diety alternatywne, czyli promujące i/lub ograniczające spożywanie wybranych składników pokarmowych, przeszły w ostatnich latach prawdziwy rozkwit. Począwszy od lat 90-tych popularność tych diet gwałtownie wzrosła, co spowodowane było przede wszystkim rozwojem chorób tzw. dieto-zależnych, w tym przed wszystkim rozpowszechniającą się w wielu krajach epidemią otyłości.

Nie każdy wie, że historia popularnych obecnie diet alternatywnych sięga lat 50-tych ubiegłego wieku. Najbardziej znane były wtedy "Dieta Penningtona", zakładająca spożycie dowolnych ilości tłuszczów, przy jednoczesnej eliminacji węglowodanów (w myśl zasady, że "tłuszcz spali tłuszcz") oraz znana do dziś w różnych modyfikacjach "Dieta Hollywood" - bogata w białko, a uboga w węglowodany i tłuszcz, przy jednoczesnym stałym spożyciu takich produktów jak: grejpfruty, steki wołowe, zielona sałata i jajka.

W późniejszych latach powstawało wiele "nowych" diet, które w istocie były oparte na "starych" pierwowzorach. Przykładem może być tu np. popularna obecnie dieta Dukana, która promuje wysokie spożycie produktów białkowych, przy jednoczesnym ograniczeniu węglowodanów. Dieta ta opiera się na podobnych założeniach co wypromowana w latach 70-tych dieta Atkinsa, a ta z kolei odwzorowuje dietę dr Stillmana, która szczyt swej popularności osiągnęła w latach 60-tych. Czytając ten dział dowiesz się więcej na temat takich diet jak:

dieta_462

Opinie dietetyka na temat diet alternatywnych Nie jestem zwolenniczką stosowania tego typu diet, szczególnie przez dłuższy okres czasu. Diety alternatywne często opierają się na zbyt skrajnych założeniach, przez co u większości osób wywołują mniej lub bardziej poważne niekorzystne skutki zdrowotne. Ważne jest więc by mieć do takich diet "zdrowy dystans", czyli nie koniecznie być wiernym wszystkim zasadom w nich zawartych, a raczej czerpać z nich pozytywną inspirację. Jeżeli ktoś już zdecyduje się na stosowanie tego typu diety (co odradzam ze względu na to, że każdy z nas ma swoje indywidualne potrzeby żywieniowe, czego tego typu diety - stworzone dla ogółu - nie uwzględniają), powinien pamiętać o tym by nie przekraczać zalecanego okresu stosowania diety, gdyż może wywołać to naprawdę groźne powikłania zdrowotne.

Do góry