Dieta dr Budwig

Ocena dietetyka: 4/5

Skala ocen

1 - Zdecydowanie odradzam - dieta szkodliwa dla zdrowia

2 - Nie polecam - dieta w większości przypadków może wywoływać negatywne skutki uboczne

3 - Dieta w niektórych przypadkach może okazać się skuteczna, jednak skutek ten jest nietrwały

4 - W diecie znajdują się ciekawe założenia, z których w pewnej mierze można korzystać podczas odchudzania się

5 - Dieta zbilansowana, nadająca się do długotrwałego stosowania

Kilka słów o dr Budwig...

Dr Joanna Budwig żyła w latach 1908-2003 w Niemczech. Zrobiła doktorat z fizyki, z chemii, ukończyła Medycynę oraz Neuropatię na Uniwersytecie Medycznym. Zajmowała się przede wszystkim badaniem tłuszczy oraz ich wpływem na zdrowie. To właśnie dr Budwig zawdzięczamy pierwszy podział  kwasów tłuszczowych ze względu na ich skład, jak również  innowacyjny, jak na uprzednie lata sposób analizy składu kwasów tłuszczowych przy pomocy chromatografii bibułowej. Dr Budwig wydała wiele publikacji na temat protekcyjnego efektu niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (kwas linolowy oraz alfa-linolenowy) w przypadku takich schorzeń jak: nowotwory, miażdżyca, czy choroby zwyrodnieniowe stawów. Podczas późniejszej kariery zajmowała się leczeniem różnych schorzeń, w tym przede wszystkim nowotworów. Dzięki jej kuracjom poprawę stanu zdrowia odczuło wielu pacjentów (ponad 2000 osób), a u większości z nich zidentyfikowano całkowitą remisję zmian nowotworowych. Dowodem na skuteczność jej diety może być chociażby imponujący wiek jaki osiągnęła, umierając w wieku 95 lat, z powodu komplikacji po wypadku. Ze względu na swoje osiągnięcia naukowe dr Budwig 7-krotnie była nominowana do nagrody Nobla, której jednak z różnych przyczyn (m.in. ciągłym konfliktom z koncernami farmaceutycznymi), nie dostała.

W jakich schorzeniach polecana jest dieta dr Budwig?

Dieta opracowana przez Panią doktor ma zastosowanie głównie w profilaktyce i leczeniu nowotworów, jednak ze względu na jej szerokie oddziaływanie na szereg układów i narządów jest również polecana w leczeniu i profilaktyki:

  • miażdżycy oraz chorobach sercowo-naczyniowych o jej podłożu
  • hipercholesterolemii
  • chorobach pasożytniczych oraz zakażeniach bakteryjnych
  • schorzeniach przewodu pokarmowego
  • cukrzycy
  • otłuszczenie wątroby
  • wrzody żołądka

oraz w wielu innym chorobach, wśród których większość uznana jest  obecnie jako cywilizacyjne (w sumie około 50 jednostek chorobowych). Warto podkreślić, że dieta ta nie powinna być stosowana podczas radio oraz chemio-terapii, gdyż w takich wypadkach polecana jest dieta wysokoodżywcza, ściśle kompatybilna z upodobaniami chorego.

Zasady diety dr Budwig

Dieta dr Budwig, inaczej nazywana dietą białkowo-olejową ("oil-protein diet") różni się od innych diet przede wszystkim wysoką zawartością kwasów z grupy omega - 3 - kwasu alfa-linolenowego, który w przeciętnej diecie występuje w zbyt niskich ilościach, przez co dochodzi do wielu niekorzystnych zmian w organizmie. Uważa się, że to właśnie niedobór tego kwasu prowadzi do wzmożonej ilości oksydazy w organizmie, co przyczynia się do rozwoju wielu poważnych schorzeń, w tym zmian nowotworowych. Poniżej przedstawiłam kilka ważniejszych zasad jakie obowiązują podczas stosowania diety. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji zachęcam do zapoznania się z publikacjami naukowymi jak również książkami napisanymi przez samą Panią doktor.

1. Przez pierwszy okres stosowania diety (nawet do kilku miesięcy) zaleca się spożywanie tłuszczów zawierających w swoim składzie głównie kwas alfa-linolenowy, czyli tłuszczów rybich jak również oleju lnianego. Ma to na celu uzupełnienie jego niedoborów w organizmie.

2. Kwas alfa-linolenowy znajdujący się w dużych ilościach w oleju lnianym, jest znacznie lepiej przyswajalny z produktami zawierającymi w swoim składzie duże ilości białka, np. wraz z serem twarogowym. Tego właśnie odkrycia dokonała podczas swych badań dr Budwig, w wyniku czego opatentowała ona tzw. "pastę budwigową", która składa się z połączenia chudego twarogu z kilkoma łyżkami oleju lnianego oraz różnymi dodatkami smakowymi. Pasta ta, ze względu na swe wyjątkowe właściwości zdrowotne, stanowi jeden z kluczowych elementów diety słynnej Pani doktor. Powinno się spożywać 3-6 łyżek oleju w postaci pasty oraz 1-2 łyżki jako dodatek do innych potraw.

3. W diecie Dr Budwig zalecane są różne produkty spożywcze, najważniejsze jest jednak to by były to produkty naturalne, nie poddane zabiegom technologicznym i w jak najbardziej sposób zbliżone do tego co "stworzyła" natura. W związku z tym, w diecie zabronione są wysoko przetworzone, naszpikowane sztucznymi dodatkami i konserwantami produkty jak: większość wędlin (w szczególności kiełbasy, czy niskiej jakości szynki), wszelkiego rodzaju batoniki, ciasteczka i inne słodycze, wyroby garmażeryjne (zazwyczaj w ich skład wchodzą substancje konserwujące i różnego rodzaju polepszacze), wyroby cukiernicze (do ich produkcji używane są chemicznie uwodornione tłuszcze np. typu Palma, czy Kasia, przez co odznaczają się one wysoką zawartością izomerów kwasów tłuszczowych trans) i wiele innych. Podsumowując im produkt mniej przetworzony i bardziej zbliżony do produktów naturalnie występujących w przyrodzie, tym lepiej.

4. Ze względu na zawartość glutaminianu sodu, wykluczone są wszelkiego rodzaju gotowe mieszanki przypraw typu Vegeta, kostki rosołowe oraz wszelkiego rodzaju produkty instant takie jak: sosy, zupy w proszku, czy dodatki do głównych dań.

5. Podstawowym tłuszczem w diecie dr Budwig jest olej lniany. Należy codziennie spożywać go w postaci tzw. pasty budwigowej lub jako dodatek do innych produktów nabiałowych o wysokiej zawartości białka (np. do jogurtu, kefiru, maślanki).

6. Przed posiłkiem (ok pół godziny) zalecane jest wypijanie około pół szklanki wody lub świeżo wyciskanego soku.

7. W ciągu dnia powinno wypijać się dużo płynów. Minimum 2 litry płynów dziennie, w postaci zup, soków, warzyw i owoców jak również wody niegazowanej.

8. Siemię lniane powinno byś spożywane codziennie w ilości 4-6 łyżek dziennie dziennie (w początkowym okresiestosowania diety zaleca się nawet 250 g siemienia dziennie!). Siemię powinno być zmielone bezpośrednio przed spożyciem (np. w młynku do kawy) i spożywane wraz z sokiem warzywnym/owocowym.

9. Posiłki powinny być podzielone na szereg mniejszych np. obiad może składać się z sałatki, zupy lub 2 dania oraz podwieczorku (najczęściej w formie świeżego owocu). Każdy posiłek powinien być spożywany w co najmniej pół godzinnym odstępie.

10. Należy unikać soli popularnie sprzedawanej w sklepie. Zamiast tego należy stosować sól ziołową, w ilości do dwóch szczypt dziennie.

11. Pierwszy dzień diety wyraźnie różni się od pozostałych dni. Powinien on być powtarzany raz w tygodniu, na początku każdego tygodnia.

12. Codziennie należy spożywać pastę budwigową przyrządzoną według podanego przez Pania dr przepisu. Sporządzoną ilość należy podzielić na 2-3 porcje. Ilość oleju dodawaną do pasty z czasem można zmniejszyć.

13. Poza odpowiednia dietą zalecany jest ruch na świeżym powietrzu np. w formie spaceru, czy jazdy na rowerze.

Produkty zalecane i zabraniane w dicie dr Budwig

Produkty polecane w diecie to przede wszystkim:

  • Warzywa (od 2 do 4 szklanek dziennie), ze względu na wysoką zawartość składników o charakterze antyoksydacyjnym polecana jest kapusta (biała, włoska, pekińska itd), brukselka, brokuł, jaramuż, kalafior, kalarepa. Wyjątkiem są nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soja) ze względu na ich ciężkostrawny charakter.
  • Ryby w zastępstwie mięsa, w szczególności tłuste ryby morskie ze względu na najwyższą zawartość kwasu eikozapenataenowego i dokozaheksaenowego oraz duże ilości dobrze przyswajalnej witaminy D. Polecane są: łosoś, tuńczyk, makrela, sardynki, szproty, halibut itd.
  • Produkty zbożowe - kasza gryczana, jęczmienna, chleb pełnoziarnisty lub razowy, płatki owsiane, otręby pszenne lub żytnie.
  • Owoce - ze względu na właściwości przeciwutleniające szczególnie polecane sa czarne i czerwone porzeczki, maliny, poziomki, truskawki, owoce cytrusowe. Istotne jest by jednorazowo spożywać tylko 1 gatunek owoców - nie łączyć ich ze sobą. Wskazane jest spożywanie 3-4 owoców dziennie lub 3-4 dużych garści owoców drobnych.
  • Przynajmniej raz dziennie należy wypijać szklankę świeżo wyciskanego soku z owoców i warzyw. W przypadku owoców cytrusowych należy zachować jak najdłuższy odstęp między wypiciem soku a spożyciem pasty budwigowej.
  • Herbaty owocowe np. z dzikiej róży, malin, herbata zielona oraz miętowa.

Produkty zalecane w ograniczonych ilościach

  • Mięso czerwone oraz drób - dozwolone kilka razy w miesiącu. Musi to być mięso wolne od sztucznych dodatków, najlepiej ekologiczne.
  • Warzywa strączkowe

Produkty zabronione

  • Wszelkie wędliny, ze względu na obecność sztucznych dodatków
  • Słodycze typu czekolada, ciasta, ciastka itd. Zamiast tego na deser można spożywać suszone lub świeże owoce.
  • Orzechy ziemne
  • Wszelkie wyroby gotowe (garmażeryjne lub mrożone)
  • Gotowe mieszanki przypraw w skład których wchodzi glutaminian sodu oraz produkty z ich dodatkiem
  • Sól oczyszczone, cukier biały, słodziki
  • Napoje, soki, herbata czarna, aromatyzowana
  • Żółty ser, tłusty twaróg, mleko oraz inne produkty nabiałowe o wysokiej zawartości tłuszczu.

Jak wybrać wartościowy olej lniany i nie dać oszukać się "podróbkom"?

  • Olej lniany powinien być przechowywany w warunkach chłodniczych (optymalna temperatura przechowywania to 4-10°C). Najbardziej wartościowy olej jest dostępny w sklepach ze zdrową żywnością lub w aptekach, przechowywany w ladach chłodniczych, z daleka od światła.
  • Zawartość kwasów omega 3 (kwas alfa-linolenowy) powinna wynosić minimum  50% zawartości produktu.
  • Na etykiecie powinny znajdować się takie pojęcia jak: wysokolinolenowy, tłoczny na zimno.
  • Zalecana dzienna porcja dla osób dorosłych powinna wynosić od 30 - 90 ml na dobę (od 2 do 6 łyżek stołowych na dobę), a dla dzieci maksymalnie do 2 łyżek na dobę.
  • Olej ten może być spożywany wyłącznie na zimno, w żadnym wypadku nie powinien być podgrzewany, czy stosowany do smażenia.
  • Należy zwrócić uwagę  na datę ważności oleju lnianego. Jego okres ważności jest zazwyczaj krótki i wynosi zazwyczaj 2 miesiące od daty ważności.

Jeżeli więc natkniecie się Państwo na olej lniany przechowywany na półce sklepowej, z datą ważności do pół roku, czy roku oznacza to, że nie warto takiego oleju kupować, gdyż jest on bezwartościowy.

Na czym polega "magia" oleju lnianego?

Olej lniany zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli kwasy z grupy omega 3 i omega 6. W szczególności odznacza się wysoką zawartością  kwasu alfa-linolenowego (kwas z grupy omega-3), którego niedobór jest powszechnie obserwowany we współczesnej diecie.  Regularne spożywanie oleju lnianego (na surowo) wykazuje szereg korzystnych efektów zdrowotnych, m.in. działa na:

  • podwyższenie stężenia tzw. "dobrego cholesterolu" HDL oraz obniżenie poziomu złego cholesterolu "LDL i trójglicerydów, dzięki czemu zapobiega on powstawaniu zmian miażdżycowych
  • dodatkowy przeciwdziała zlepianiu się płytek krwi, co zapobiega powstawaniu skrzepów i zatorów
  • związki zawarte w oleju lnianym (prostacykliny) zwiększają skurcz mięśnia sercowego oraz rozszerzają naczynia krwionośne
  • udowodniono, że regularne spożywanie oleju lnianego znacznie obniża ryzyko zgonu z powodu chorób układu krążenia, jak również zapobiega ponownym zawało mięśnia sercowego, dzięki czemu powinien on być stosowany zarówno w pierwotnej jak i wtórnej profilaktyce mięśnia sercowego

Oprócz tego spożywanie oleju lnianego działa pozytywnie na szereg innych funkcji w organizmie człowieka m.in. na:

  • koncentrację i szybkość uczenia się wśród młodzieży,
  • zwiększa sprawność macicy oraz reguluje gospodarkę hormonalną, przez co często wykorzystywany jest do leczenia różnych dolegliwości kobiecych, w tym nawet bezpłodności (zarówno wśród kobiet jak i przez mężczyzn),
  • przyspiesza regenerację organizmu, zwiększa przyswajalność składników odżywczych oraz pozytywnie wpływa na rozkład tkanki mięśniowo-tłuszczowej (ogranicza rozrost tkanki tłuszczowej, za to zwiększa przyrost tkanki mięśniowej),
  •  przyspiesza trawienie i działa ochronnie na błonę śluzową żołądka, jelit i przełyku,
  •  ze względu na wspomaganie wytwarzania przeciwzapalnych prostaglandyn oraz wysoki potencjał antyoksydacyjny udowodniono, że zapobiega on oraz wspomaga leczenie różnych nowotworów, w tym prostaty i piersi,
  • wspomaga leczenie zapalenia stawów oraz otłuszczenia wątroby,
  • poprawia elastyczność i stopień nawilżenia skóry.

Dieta dr Budwig - wybrane przepisy

Pasta Budwigowa

Składniki:

  • 6-8 łyżek oleju lnianego (osoby chore) oraz 2-4 łyżki w przypadku osób zdrowych
  • około pól plastra twarogu chudego (12,5 g)
  • małe opakowanie jogurtu naturalnego

W zależności od preferencji w przypadku chęci spożywania pasty na słono można dodać np.

  • rzodkiewkę,
  • świeżego ogórka,
  • szczypiorek,
  • szczyptę soli ziołowej i pieprz cayene.

Na słodko:

  • banan
  • łyżka miodu.

Sposób wykonania Wyżej wymienione składniki blenderujemy, a następnie przekładamy do pojemnika - najlepiej zamykanego pokrywką. W lodówce pasta może być przechowywana przez 48 h, dlatego najlepiej przyrządzić sobie porcję (ale tylko bazę - bez dodatków) na 2 dni i w zależności od chęci spożywać ją w ulubionej formie.

Musli

Składniki:

  • 3 łyżki świeżo zmielonego siemienia lnianego
  • banan
  • 2 łyżki soku z porzeczki (świeżo wyciśniętego lub zakupionego w sklepie z ekologiczną żywnością)
  • łyżka pasty z dodatkiem 1 łyżki miodu
  • mały jogurt naturalny

Wykonanie: Siemię lniane zmielić, dodać pokrojonego banana oraz łyżkę pasty z dodatkiem łyżki miodu. Do tego dodać 2 łyżki soku z porzeczek oraz jogurt. Smacznego:)

Orzeźwiający sos do dań obiadowych

Składniki:

  • 3-4 plastry chudego twarogu
  • kubek jogurtu o obniżonej zawartości tłuszczu
  • 3-4 łyżki oleju lnianego
  • 2 ząbki czosnku
  • mała szczypta soli ziołowej oraz pieprzu cayene
  • ogórek świeży (cały lub pół dużego)
  • garść koperku

Wykonanie: Wszystkie składniki zmiksować lub zblenderować, Podawać z ugotowanymi warzywami, rybą lub mięsem, według uznania.

 

Opinia dietetyka:

Dieta zawiera ciekawe, wartościowe składniki, które warto w codziennej diecie wykorzystywać oraz jest jedną z bardziej zbilnsowanych diet pod względem składników odżywczych i racjonaności zasad. Ze względu na dość ścisłe zasady, dieta jest trudna do stosowania na co dzień, lecz dla osób, które jak w przypadku pacjentów dr Budwig cierpią na miażdżycę, nadciśnienie, hipercholesterolemię, nowotowory i inne wymienione wyżej choroby lub mają do nich predyspozycję warto skorzystać z większości  jej zasad. Warto przy tym pamiętać, że ze względu na to, że każdy człowiek jest inny nie ma 1 diety dobrej dla każdego. Z tego względu w celu otrzymania fachowej pomocy żywieniowej, w szczególności w przypadku osób chorych, najlepszą i najbezpieczniejszą metodą jest wizyta u dietetyka.

 

Do góry