Dieta dr Kwaśniewskiego

Dieta dr Kwaśniewskiego (dieta optymalna)

Ocena dietetyka: 1/5

Skala ocen

1 - Zdecydowanie odradzam - dieta szkodliwa dla zdrowia

2 - Nie polecam - dieta w większości przypadków może wywoływać negatywne skutki uboczne

3 - Dieta w niektórych przypadkach może okazać się skuteczna, jednak skutek ten jest nietrwały

4 - W diecie znajdują się ciekawe założenia, z których w pewnej mierze można korzystać podczas odchudzania się

5 - Dieta zbilansowana, nadająca się do długotrwałego stosowania

Doktor Jan Kwaśniewski był polskim lekarzem, który opracował dietę mającą na celu redukcję masy ciała. Proponował on wysokie spożycie produktów wysokotłuszczowych, głownie kosztem ograniczenia produktów węglowodanowych. Dieta dr Kwaśniewskiego nazywana jest często polskim odpowiednikiem diety Atkinsa. Nie jest to jednak do końca prawda, gdyż diety te różnią się pod względem zalecanej ilości białka - dr Kwaśniewski uważał jego nadmiar za szkodliwy, podczas gdy dr Atkins zalecał jego wysokie, wręcz nielimitowane spożycie. Obie diety są pełne kontrowersji, przy czym dieta dr Kwaśniewskiego została oficjalnie uznana przez Komitet Terapii Wydziału VI Nauk Medycznych Polskiej Akademii Nauk za szkodliwą.

Główne założenia diety

Na 1 g spożywanego białka powinno przypadać 2,5-3,5 g tłuszczu i zaledwie 0,5-0,8 g węglowodanów. Wychodzi więc na to, że przy spożyciu przykładowo 2 marchewek (około 10 g węglowodanów) powinno się równocześnie spożywać od 31-57 g tłuszczu (czyli np. 150 g salcesonu, czy 100 g boczku)!

Źródłem tłuszczu w diecie powinny być produkty takie jak: masło, smalec, śmietana, pasztet, salceson. Stosowanie się do zalecanej proporcji między składnikami odżywczymi, zapewnia znacznie zwiększoną podaż tłuszczu, przy jednocześnie mieszczących się w normach, zawartościach białka.

Podobnie jak w przypadku diety Atkinsa główne założenie diety sprowadza się tu na ograniczeniu ilości spożywanych węglowodanów. Powoduje to obniżenie poziomu glukozy i niweluje apetyt. Dzięki temu w stosunkowo krótkim czasie można zrzucić kilka, do nawet kilkunastu kilogramów. Początkowo profil lipidowy pod wpływem diety ulega poprawie, jednak po kilku miesiącach stosowania diety, znacznie pogarsza się. Może to doprowadzić do rozwoju groźnych chorób układu sercowo-naczyniowego. Ilość warzyw spożywanych w diecie powinna być ograniczona do 300 g dziennie - to również może przyczynić się do zwiększenia ryzyka dolegliwości sercowo-naczyniowych.

Poniżej przedstawiono produkty zalecane i zakazane w diecie dr Kwaśniewskiego.

Produkty zalecaneProdukty zabronione
jaja (w szczególności żółtko)owoce i ich przetwory
śmietana, majonez, tłuste sosyryż, makarony
tłuste mięsa: golonka, boczek, salceson, pasztety, podroby mięsne oraz inne wędliny i mięsa (im bardziej tłuste tym lepiej)ziemniaki
tłusty drób: kaczki, gęsipieczywo
tłuste sery: żółte i białegroch, fasola, nasiona roślin strączkowych
tłuste ryby: łosoś, halibut, makrela,wszelkie potrawy mączne (pierogi, naleśniki, kluski śląskie itd.)
mleko o zawartości 3,2% tłuszczu lub więcejsłodkie napoje i soki
masło, smalec, słoninachudy drób i nabiał

Zalety i wady diety

Wady:

  • Dieta przyczynia się to do występowania miażdżycy i chorób serca, nadciśnienia
  • Osoby na diecie często skarżą sie na złe samopoczycie, bóle i zawrotoy głowy
  • Zwikeszone ryzyko niedoborów witaminowo-mineralnych
  • Zaburzenia funkcjonowania układu pokarmowego, w tym często występujące biegunki tłuszczowe
  • Zakwaszenie organizmu
  • Szybkie "odzyskiwanie" kilogramów po zakończeniu diety

Zalety:

  • Chwilowa utrata masy ciała
  • Zahamowanie apetytu

Opinia dietetyka

Produkty proponowane w diecie dr Kwaśniewskiego poza tym, że są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, są również mocno przetworzone i zawierają w większości takie składniki jak: azotany i azotyny, pozostałości dymu wędzarniczego, substancje stabilizujące, wypełniające, wzmacniacze smaku i inne. Większość wędlin i serów, tak polecanych w diecie dr Kwaśniewskiego, zawiera również wysoką zawartość sodu, co może przyczyniać się do nadciśnienia. Taka dieta nie może prowadzić do niczego dobrego...

  Dodatkowo ograniczenie warzyw i owoców w diecie, po kilku miesiącach może doprowadzić do niedoborów witamin i składników mineralnych. Objawiać się to będzie osłabieniem kości i zwiększoną tendencją do ich złamania, drżeniem mięśniowym, pogorszeniem cery. Dodatkowo dieta ta skutkuje pogorszeniem profilu lipidowego, co prowadzi do miażdżycy i chorób serca.

  Zdecydowanie nie polecam tej diety nikomu! Osobiście miałam do czynienia z osobami które po jej stosowaniu, skarżyły sie na złe samopoczucie i liczne dolegliwości (m.in. osłabienie, obniżenie odporności). Po zakończeniu stosowania diety u większości z tych osób następowało ponowne przybranie masy ciała - dolegliwości jednak pozostawały na dłużej.

Do góry