Dieta Dukana

Ocena dietetyka: 2/5

Skala ocen

1 - Zdecydowanie odradzam - dieta szkodliwa dla zdrowia

2 - Nie polecam - dieta w większości przypadków może wywoływać negatywne skutki uboczne

3 - Dieta w niektórych przypadkach może okazać się skuteczna, jednak skutek ten jest nietrwały

4 - W diecie znajdują się ciekawe założenia, z których w pewnej mierze można korzystać podczas odchudzania się

5 - Dieta zbilansowana, nadająca się do długotrwałego stosowania

Kontrowersyjna dieta białkowa została wylansowana przez francuskiego lekarza Dr Pierre Dukana, który zastanawiał się nad alternatywą "tradycyjnego" odchudzania, opartego na niskokalorycznych potrawach.

W 2000 roku opublikował on książkę, w której opisał dietę wysokobiałkową o zmniejszonej zawartości tłuszczu i węglowodanów. Dieta przez lata cieszyła się (i wśród niektórych osób nadal cieszy) ogromną popularnością jednak, w ciągu ostatnich lat pojawiło się na jej temat również wiele kontrowersji i opinii krytycznych.

Wykazano, że główną wadą stosowania diety jest jej niekorzystny, obciążający wpływ na nerki oraz wysoka zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych. W ciągu kolejnych lat lekarz został ukarany i otrzymał zakaz wykonywania zawodu, jednak przyczyną tego nie była kontrowersyjna dieta, a niezgodne z prawem  przepisywanie leku  "na odchudzanie", wycofanego  ze sprzedaży ze względu na toksyczne działanie na zastawki serca.

Główne założenia Diety Dukana

1 etap - faza uderzeniowa

Jest to najbardziej rygorystyczny etap diety i zezwala spożywanie jedynie produktów białkowych o niskiej zawartości tłuszczu - do 5%. Zalecane jest picie dużej ilości napojów takich jak: woda, herbaty, chude mleko, napoje w wersji light, czyli zawierające w swym składzie słodziki zamiast cukru. Cukier w tej fazie jest całkowicie zakazany.

Produkty dozwolone w tej fazie to: drób, chuda wołowina, chude ryby, owoce morza, wędliny o niskiej zawartości tłuszczu, chude sery twarogowe, jogurty i kefiry w wersji light, białka jajek. Dodatkowo zaleca się spożywanie 2 łyżek otrąb owsianych dziennie - aby zapobiec uciążliwym zaparciom. Dokładana lista produktów dozwolona w 1 etapie dostępna jest na stronie http://www.dietaproteinowa.tv/tabela-fazy-pierwszej/

Faza ta powinna trwać od 1 do 10 dni, w zależności od tego ile chce się zgubić kg. Długość trwania poszczególnych faz można obliczyć poprzez wpisanie podstawowych informacji dotyczących wagi na stronie http://www.dukandiet.co.uk/calculate-your-true-weight  

2 etap - faza równowagi

Polega na włączeniu do diety warzyw - co 2 dzień. Faza ta ma trwać do momentu uzyskania upragnionej masy ciała. Dokładana lista produktów dozwolona w 2 etapie dostępna jest na stronie http://www.dietaproteinowa.tv/tabela-dozwolonych-warzyw/    

3 etap - faza utrwalenia

Polega na włączeniu do diety owoców oraz pełnoziarnistych produktów zbożowych. 2 razy w tygodniu można sobie pozwolić na dowolny posiłek, a raz w tygodniu należy spożywać wyłącznie produkty białkowe.  Faza powinna trwać tyle dni, ile utraciło się kg po pomnożeniu przez 10.  

4 etap - Faza "do końca życia"

Można jeść to na co ma się ochotę, należy jednak przestrzegać tzw. "białkowych czwartków", czyli przez 1 dzień w tygodniu spożywać tylko produkty białkowe (wymienione w fazie 1). Poza tym lekarz zaleca spożywanie 3 łyżek otrębów dziennie.

Wady i zalety Diety Dukana

Wady

  • Przestrzeganie zasad diety - w szczególności w początkowych etapach diety może okazać się dość trudne ze względu na małą gamę produktów dozwolonych
  • Dieta wydaje się być monotonna i niezbyt "smaczna", brak w niej urozmaicenia
  • Brak węglowodanów w diecie może powodować osłabienie,brak chęci do pracy, gorszą sprawność umysłową.
  • Pierwsza faza wpływa na znaczne osłabienie organizmu, dlatego podczas jej stosowania nie powinno się wykonywać żadnej intensywnej aktywności fizycznej. Fazie tej często towarzyszą zaparcia, a czasem nawet omdlenia.
  • Dieta nie nadaje się do stosowania przez osoby starsze, chore oraz przez osoby prowadzące "intensywny tryb życia".
  • Zastąpienie cukru sztucznymi słodzikami o różnych, niepoznanych jeszcze do końca efektach ubocznych nie wydaje się być dobrym pomysłem dla utrzymania zdrowia.
  • Wysokie spożycie cholesterolu i kwasów nasyconych

Zalety

  • Nie ma ograniczeń ilościowych jedzenia - należy jednak spożywać jedynie produkty dozwolone
  • Utrata kilogramów podczas pierwszego etapu trwania diety jest szybka
  • Podczas trwania diety

Opinia dietetyka

Dieta Dukana jest niezbilansowana, tzn. nie dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych substancji odżywczych. Z tego względu w wyniku jej stosowania może dojść do deficytu takich składników jak:

- błonnik pokarmowy,

- witaminy o właściwościach przeciwulteniających:  wit C oraz wit E

- potas (których głównym źródłem są warzywa i owoce), magnez, cynk i selen (występują przede wszystkim w zbożowych produktach pełnoziarnistych)

Niedobór węglowodanów w diecie może spowodować znaczne pogorszenie samopoczucia ogólnego, a w przypadku osób ciężko pracujących umysłowo lub fizycznie, może wywołać zasłabnięcia, omdlenia i gorszą wydajność procesów mózgowych.

Dodatkowo przewaga produktów pochodzenia zwierzęcego w diecie grozi zachwianiem równowagi kwasowo-zasadowej, przyczyniając się do zakwaszenia organizmu. Stan taki powoduje m.in.: gorsze samopoczucie, silne bóle głowy, brak sił witalnych, osłabioną odporność organizmu, a nawet takie dolegliwości jak: dna moczanowa, stany zapalne stawów, kamice nerkowe. Z tego względu stosując tą dietę - począwszy od fazy 2 - należy zadbać aby w codziennym menu pojawiały się duże ilości warzyw, a w późniejszym etapie także owoców, gdyż działają one alkalizująco na organizm. Nadmiar białka w diecie jest też niebezpieczny dla nerek, dlatego osoby u których występują lub występowały dolegliwości tych narządów, nie powinny w żadnym wypadku rozpoczynać diety Dukana!!!

Podsumowując, dieta Dukana jest wyłącznie dla osób zdrowych, z prawidłowymi wynikami badań lekarskich. Diety tej bezwzględnie nie powinny stosować osoby starsze , osoby chore - w tym przede wszystkim na nerki i cukrzycę, nadciśnienie lub hipercholesterolemię, osteoporozę, intensywnie pracujące umysłowo lub fizycznie, zawodowi kierowcy, sportowcy. Jeżeli w pierwszych dniach stosowania diety samopoczucie ulegnie pogorszeniu zalecam natychmiast przerwać dietę! Nie należy również przekraczać maksymalnej długości trwania 1 fazy, a najbezpieczniej jest skrócić ją do około 5 dni.

Do góry