Dieta Kopenhaska

Ocena dietetyka: 1/5

Skala ocen

1 - Zdecydowanie odradzam - dieta szkodliwa dla zdrowia

2 - Nie polecam - dieta w większości przypadków może wywoływać negatywne skutki uboczne

3 - Dieta w niektórych przypadkach może okazać się skuteczna, jednak skutek ten jest nietrwały

4 - W diecie znajdują się ciekawe założenia, z których w pewnej mierze można korzystać podczas odchudzania się

5 - Dieta zbilansowana, nadająca się do długotrwałego stosowania

Jest chyba najkrócej trwającą dietą spośród tzw. diet alternatywnych. Czas jej trwania to jedynie 13 dni! Czy jednak efekty diety są zadowalające? Przekonajcie się sami czytając ten artykuł do końca...

Główne zasady diety

Autor diety zapewnia, że w ciągu 13 dni nie tylko schudniemy, ale też poprawie ulegnie czynność naszego układu trawiennego! Ograniczeniu podlegają tu głównie produkty węglowodanowe, w mniejszym stopniu również produkty będące źródłem tłuszczu. Jest to dieta wysokobiałkowa i ubogoenergetyczna.

Codziennie rano należy pić czarną kawę z kostką cukru, co wg. twórcy diety ma za zadanie przyspieszyć metabolizm.

Poniżej przedstawiono 13-dniowy jadłospis diety Kopenhaskiej

Posiłki powinny być spożywane o następujących godzinach:

  • śniadanie 8.00 - 9.00
  • obiad 12.00 - 14.00
  • kolacja 17-18

Dzień 1.

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy + 1 kostka cukru
  • Obiad: 2 jajka na twardo, 1 szklanka gotowanego szpinaku/brokułów, 1 średniej wielkości pomidor
  • Kolacja: 1 duży lub 2 małe plastry befsztyku wołowego (200 g), 5 liści sałaty z 1 łyżką oliwy z dodatkiem soku z cytryny

Dzień 2.

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy + 1 kostka cukru
  • Obiad: 1 duży plaster lub 2 mniejsze befsztyku wołowego (ok. 200 g), 5 liści sałaty z 1 łyżka oliwy z z oliwek polane sokiem z cytryny, na deser jabłko/ ananas/ grejpfrut (opcjonalnie)
  • Kolacja: 5-6 dużych plastrów szynki drobiowej lub innej o niskiej zawartości tłuszczu (100 g), mały kubeczek jogurtu naturalnego (ok 150 g)

Dzień 3.

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy + 1 kostka cukru, mała kromka chleba
  • Obiad: szklanka gotowanego szpinaku, 1 pomidor, na deser: 1 owoc np. jabłko, pomarańcza
  • Kolacja: 2 jajka na twardo, 5-6 dużych plastrów szynki drobiowej lub innej o niskiej zawartości tłuszczu (100 g), 5 liści sałaty z 1 łyżka oliwy z z oliwek polane sokiem z cytryny

Dzień 4.

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy + 1 kostka cukru
  • Obiad: 1 jajko na twardo, 1 duża marchewka, 100–150 g naturalnego serka wiejskiego
  • Kolacja: pół szklanki kompotu z owoców bez dodatku cukru, mały kubeczek jogurtu naturalnego (ok 150 g)

Dzień 5.

  • Śniadanie: 1 duża starta marchewka polana sokiem z cytryny
  • Obiad: 1 duża ryba - przyrządzona bez dodatku tłuszczu polana sokiem z cytryny ( gotowana lub smażonej bez tłuszczu)
  • Kolacja: 1 duży lub 2 małe plastry befsztyku wołowego (200 g), 5 liści sałaty, 6–8 różyczek gotowanego brokuła

Dzień 6.

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy + 1 kostka cukru, mała kromka chleba
  • Obiad: 1 duszona pierś drobiowa - bez skóry, 5 liści sałaty z 1 łyżką oliwy z oliwek z dodatkiem soku z cytryny
  • Kolacja: 2 jajka na twardo, 1 duża starta marchewka

Dzień 7.

  • Śniadanie: kubek herbaty (czarnej, czerwonej lub zielonej) bez cukru
  • Obiad: średniej wielkości pojedyncza piersi z kurczaka (150 g) - grillowana lub z piekarnika, 1 świeży owoc
  • Kolacja: -

Dzień 8.

Patrz dzień 1.

Dzień 9.

Patrz dzień 2.

Dzień 10.

Patrz dzień 3.

Dzień 11.

Patrz dzień 4.

Dzień 12.

Patrz dzień 5.

Dzień 13.

Patrz dzień 6.

Wady i zalety diety

Wady:

  • gwarantowany efekt jo-jo po zakończeniu stosowania diety
  • brak różnorodności - nieatrakcyjny jadłospis
  • braki witamin, składników mineralnych
  • duże prawdopodobieństwo skutków ubocznych takich jak: rozdrażnianie, osłabienie, kołatanie serca, drżenie mięśniowe, bóle głowy, a nawet omdlenia
  • utrata masy ciała jest w dużej mierze zasługa utraty wody z organizmu

Zalety:

  • Po 13 dniach ścisłego stosowania się do jadłospisu można zrzucić od 4 do nawet 10 kg

Opinia dietetyka

Miałam okazję poznać pewną Panią, której nazwiska oczywiście nie wymienię, która bardzo wierzyła w dietę Kopenhaską. Wytrzymała 4 dni, "katując się" z rana czarną kawą i spożywając, delikatnie rzecz ujmując "niezbyt apetycznie" wyglądające potrawy. Po 7 dniach katuszy owa Pani przerwała dietę i czym prędzej poszła kupić całą masę różnych wafelków i ciasteczek, których musiała sobie odmawiać podczas stosowania diety. W efekcie stosowania diety, nasza bohaterka w bardzo krótkim czasie zyskała 3 dodatkowe kilogramy (w niespełna 2 tyogdnie) i zniechęcenie do stosowania wszelkich diet odchudzających na kilka lat.

Myślę, że to powinno wystarczyć za rekomendację na temat diety Kopenhaskiej, jednak dodam jeszcze, że dieta kompletnie nie jest zbilansowana, a jej stosowanie może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia. Dieta nie ma żadnego poparcia ze strony naukowej, a jej stosowanie powoduje zarówno deficyt składników odzywczych w organizmie, jak i może przyczyniać się do wrzodów żołądka (czarna kawa z rana). Jeżeli ktoś zdoła wytrzymać "reżim" diety, jego wysiłki w 99% zostaną "nagrodzone" efektem jo-jo i w konsekwencji dodatkowymi kilogramami. Z tego i powyższych względów diecie Kopenhaskiej mówimy zdecydowane NIE!

Do góry