Dieta South Beach

Dieta South Beach (Dieta Plaż Południowych)

Ocena dietetyka: 4/5

Skala ocen

1 - Zdecydowanie odradzam - dieta szkodliwa dla zdrowia

2 - Nie polecam - dieta w większości przypadków może wywoływać negatywne skutki uboczne

3 - Dieta w niektórych przypadkach może okazać się skuteczna, jednak skutek ten jest nietrwały

4 - W diecie znajdują się ciekawe założenia, z których w pewnej mierze można korzystać podczas odchudzania się

5 - Dieta zbilansowana, nadająca się do długotrwałego stosowania

Dieta została opracowana przez amerykańskiego kardiologa A. Agatsona. Pierwotnym celem diety nie była tylko redukcja masy ciała, ale również poprawa stanu układu sercowo-naczyniowego i ochrona przed chorobami serca. Dieta ta jest mniej rygorystyczna od pozostałych diet ubogowęglowodanowych, za to przynosi dobre efekty zarówno pod względem redukcji masy ciała (utrata średnio 4-6 kg w 2 tygodnie), jak również pod względem poprawy profilu lipidowego (spadek poziomu cholesterolu). Obecnie dietę tę stosuje się głownie w celu utraty kilogramów.

Główne założenia diety

Należy wyeliminować z diety produkty wysokoprzetworzone, węglowodanowe, o wysokim indeksie glikemicznym. Oznacza to, że należy zrezygnować z takich produktów jak:

  • chleb i bułki pszenne
  • słodkie bułki, pączki
  • ciastka i ciasta
  • makarony (w szczególności rozgotowane)
  • naleśniki i inne potrawy mączne
  • ziemniaki (w szczególności pure), frytki, placki ziemniaczane
  • słodycze.

Produkty te należy zastąpić:

  • pieczywem razowym lub z mąki pełnoziarnistej, chlebem typu pumpernikiel
  • makaronami pełnoziarnistymi lub z pszenicy durum - ugotowanymi al dente
  • ryżem brązowym lub basmanti
  • kaszą gryczaną, perłową jęczmienną itd.

Powodem eliminacji tego typu produktów jest założenie, że węglowodany łatwoprzyswajalne, o wysokim indeksie glikemicznym szybciej się wchłaniają i powodują zwiększony przyrost masy ciała.

Drugim ograniczeniem w diecie jest eliminacja produktów, które są źródłem kwasów nasyconych, ze względu na ich udowodniony szkodliwy wpływ na wzrost cholesterolu we krwi. Z tego względu należy wyeliminować z diety tłuste mięsa, wędliny oraz nabiał.

3 etapy diety

Etap 1

Trwa 2 tygodnie i określany jest jako tzw. faza detoksykacyjna. Produkty dozwolone podczas tej fazy to:

  • ryby, owoce morza, chude mięso
  • jaja
  • orzechy i nasiona
  • nabiał o obniżonej zawartości tłuszczu
  • nasiona roślin strączkowych, warzywa takie jak: seler, ogórek, cukinia, kapusta, pomidory, sałata, szpinak, brokuły
  • oliwa z oliwek, olej rzepakowy
  • kakao

Przez cały okres trwania 1 etapu nie wolno spożywać:

  • mleka, jogurtów, kefirów - o normalnej lub zwiększonej zawartości tłuszczu, tłustych serów żółtych i twarogów (można za to spożywać nabiał o obniżonej zawartości tłuszczu)
  • tłustych mięs i wędlin
  • buraków, marchwi, ziemniaków, kukurydzy (wysoka zawartość skrobi)
  • alkoholu
  • napojów z dodatkiem kofeiny (kawa, herbata, coca cola)
  • owoców
  • ryżu, makaronu, pieczywa, płatków śniadaniowych
  • słodyczy
  • słodkich soków i napojów

Etap 2

W drugim etapie zabronione są te produkty, których indeks glikemiczny jest wyższy niż 60. Czas trwania 2 etapu nie jest ściśle sprecyzowany. Dochodzi w nim do utraty masy ciała, jednak wolniej niż w 1 etapie. Etap ten powinno stosować tak długo, dopóki nie osiągniemy upragnionej masy ciała.

Oznacza to, że spośród produktów zakazanych z 1 etapu, w dalszym ciągu nie wolno spożywać:

  • białego ryżu, makaronu rozgotowanego, białego pieczywa, płatków kukurydzianych lub ze słodka polewą - można za to: ryż brązowy, basmanti, makaron z pszenicy durum ugotowany al dente, makaron pełnoziarnisty, pieczywo razowe, z maki pełnoziarnistej, pumpernikiel (bez dodatków), płatki owsiane, musli wymieszane z płatkami owsianymi
  • z owoców: daktyli suszonych, rodzynek, papai, melonów, arbuzów, dojrzałych bananów, ananasów i brzoskwiń z puszki
  • z warzyw: marchwi gotowanej, buraków gotowanych, kukurydzy, bobu, ziemniaków
  • tłustego nabiału, mięs i wędlin
  • słodyczy, alkoholu i napojów alkoholowych
  • słodkich soków i napojów

Etap 3

Trwa całe życie. Podczas jego stosowania należy unikać produktów o wysokim indeksie glikemicznym.

Wady i zalety diety

Wady

  • Jedynie przestrzeganie diety przez całe życie (3 etapu) zapewnia uniknięcie efektu jo-jo
  • Dieta jest kosztowna
  • Pierwsze 2 tygodnie stosowania diety może być trudne ze względu na mocno ograniczony wybór produktów
  • Mogą występować takie skutki uboczne jak: osłabienie, bóle i zawroty głowy (podczas pierwszych 2 tygodni stosowania diety)

Zalety

  • Dieta jest mniej restrykcyjna w porównaniu do większości diet ubogowęglowodanowych
  • Dieta pozwala na szybką utratę masy ciała (około 4-6 kg w 2 tygodnie)
  • Dieta ustala "przepis" na odżywianie na całe życie

Opinia dietetyka

Dieta South Beach często jest uważana za "zdrowszą" modyfikacje diety doktora Atkinsa. Prawdą jest, że dieta ta jest bardziej zbilansowana oraz niesie znacznie mniejsze zagrożenie występowania szkodliwych dla zdrowia skutków ubocznych. Kierowanie się indeksem glikemicznym produktów wydaje się jednak nie do końca właściwe, gdyż z żywieniowego punktu widzenia, bardziej istotny wydaje się ładunek glikemiczny pokarmów. Z tego względu uważam, że to właśnie ładunek glikemiczny, a nie indeks glikemiczny produktów powinien być na pierwszym miejscu brany pod uwagę (więcej na temat ładunku glikemicznego dowiesz się czytając opinię dietetyka w dziale dieta Monitigniaca.)

Atutem diety jest ograniczenie produktów tłuszczowych zawierających duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cukrów prostych, gdyż z żywieniowego punku widzenia zdecydowanie źle wpływają one na profil lipidowy i przyrost masy ciała.

Podczas pierwszych 2 tygodni może dojść do niedoborów wapnia (ograniczenie w spożywaniu mleka i jego przetworów o normalnej zawartości tłuszczu), jak również sporego niedoboru węglowodanów, co może skutkować początkowo osłabieniem i złym samopoczuciem. Podobnie jak w innych dietach ubogowęglowodanowych, nadmierna podaż białka może niekorzystnie wpłynąć na gospodarkę wapniową (wypłukanie wapnia z kości) oraz pracę nerek.

Z diety South Beach powinny zrezygnować: osoby starsze, cierpiące na dolegliwości ze strony nerek, osteoporozę, nadmierną kruchość kości, sportowcy, osoby o wzmożonej aktywności fizycznej oraz osoby chore na cukrzycę (bez konsultacji z lekarzem diabetologiem).

Do góry