Czy warto stosować tabletki na odchudzanie?

Suplementowy "boom"

Liczne reklamy w prasie, telewizji, radiu, jak również ulotki i plakaty reklamowe sprawiły, że w ostatnich latach coraz więcej osób - w szczególności kobiet - zaczęło się interesować suplementami diety wspomagającymi odchudzanie. Czy wydawanie mnóstwa pieniędzy na tego typu środki jest skuteczne? A przede wszystkim, czy jest bezpieczne? W poniższym artykule postaram się odpowiedzieć na te pytania.

Zacznę od tego, że nie można liczyć na utratę masy ciała stosując wyłącznie tabletki "na odchudzanie", nie wdrażając przy tym żadnych zmian w stylu życia i diecie. Utrata masy ciała jest bowiem wynikiem ujemnego bilansu energetycznego. Aby ten efekt uzyskać należy przyjmować wraz z pożywieniem tyle kalorii, aby po odjęciu od nich:

  • wydatku energetycznego związanego z utrzymaniem niezbędnych funkcji życiowych,
  • kalorii spalonych w wyniku procesu trawienia (tzw. termogeneza poposiłkowa),
  • kalorii wydatkowanych na codzienną aktywność fizyczną

bilans energetyczny był ujemny.

Czy jest więc sens brać suplementy diety na odchudzanie?

Suplementy diety nie spowodują utraty kilogramów, ale mogą (lecz nie muszą) wspomóc utratę masy ciała spowodowaną odpowiednią dietą i ćwiczeniami fizycznymi. Ich skuteczność zależy od rodzaju i zawartości substancji czynnych, jak również indywidualnej reakcji organizmu na ich działanie. Niestety duża cześć tego typu specyfików przynosi niewielkie efekty w odchudzaniu lub jest nieskuteczna, a co gorsza część z nich może również powodować efekty uboczne.

Luka w Polskim prawie

Wg. polskich regulacji prawnych suplement diety to środek spożywczy. Żeby wprowadzić więc taki "środek spożywczy" na rynek, nie trzeba udowadniać jego działania. Z tego względu istnieje na rynku wiele suplementów diety, nieskutecznych, a nawet szkodliwych dla zdrowia, co wynika z braku obowiązku udowadniania ich skuteczności.

Przykładem jest stosowana do niedawna w suplementach na odchudzanie substancja o działaniu psychotropowym - sybutramina - pochodna amfetaminy. Leki zawierające tę substancje zostały wycofane ze względu na poważne skutki uboczne jakie powodowały, m.in. uzależnienie, kołatanie serca, depresję oraz huśtawki nastrojów. Należy uważać również na środki o działaniu silnie przeczyszczającym, gdyż rozregulowują naturalne procesy trawienia i po odstawieniu często powodują zaparcia.

Czym się kierować, a czego unikać przy kupnie suplementów diety na odchudzanie?

W razie występowania dolegliwości zdrowotnych lub zażywania na stałe innych leków skonsultuj się najpierw z lekarzem lub farmaceutą!

Ze względu na to, że suplementy diety w Polsce traktowane są jako środek żywnościowy, nie zawierają informacji o przeciwwskazaniach, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku osób cierpiących już na jakieś dolegliwości lub zażywających leki. Zanim więc sięgniesz po suplementy diety, skonsultuj się najpierw ze specjalistą, czy składniki wchodzące w skład tych tabletek nie będą wchodzić w szkodliwą interakcję ze składnikami zawartymi w Twoich lekach, lub nie pogorszą Twojego stanu zdrowotnego. Przykładowo składnik soku grejpfrutowego - furanokumaryna, który często stosowany jest w suplementach diety, wpływa na zmniejszenie metabolizmu wielu leków, przez co powodować może, ich zbyt wysokie stężenie w organizmie. Do leków, których nie powinno się łączyć z suplementami zawierającymi składniki soku grejpfrutowego należą m.in.: leki kardiologiczne, onkologiczne, statyny. Podobnie należy uważać na tabletki zawierające błonnik, gdyż mogą obniżać działanie leków nasercowych zawierających naparstnicę, jak również zmieszać działanie trójpierścieniowych leków przeciwdepresyjnych.

Kupuj tylko w aptece!

Suplementy diety wspomagające odchudzanie najbezpieczniej kupować jest w aptece, gdyż na rynku istnieje wiele tego typu środków, mogących zaszkodzić zdrowiu. Należy pilnie wystrzegać się:

  • środków sprzedawanych w Internecie
  • środków, na opakowaniu których nie został podany skład, bądź nie zostało opisane działanie
  • środków o "cudownych" właściwościach np. "10 kg w 1 tydzień !" itp., gdyż świadczy to od samego początku o oszustwie
  • środków na opakowaniu, których nie widnieją dane producenta.

Nie przekraczaj zalecanej ilości

Nie przyniesie to dodatkowych, korzystnych efektów, a może zaszkodzić.

Przestudiuj uważnie skład tabletek

Jest kilka substancji naturalnych, które zostały przebadane i uznane za pomocne w utracie masy. Nie oznacza, to, że będą one powodować natychmiastowy spadek masy ciała, gdyż w dalszym ciągu dieta i ćwiczenia fizyczne w sposób dominujący decydują o utracie masy ciała. Mogą one jednak w pewnym stopniu wspomóc utratę masy ciała. Decydując się więc na zakup takich tabletek, szukaj w składzie takich substancji jak:

  • Zielona herbata - zawiera spore ilość polifenoli i katechin, które przyspieszają metabolizm. Dodatkowo zielona herbata działa antywolnorodnikowo opóźniając procesy starzenia, jak również wpływa na obniżenie aterogennej frakcji cholesterolu LDL, a wzrost jego dobrej frakcji - HDL, co ma znaczenie w zapobieganiu chorobom układu krążenia. Równie skutecznie działa zielona herbata w formie zaparzanych naparów w liściach.
  • Kofeina - jest to alkaloid, który przyspiesza metabolizm kwasów tłuszczowych, pobudza nas do działania, jak również zmniejsza uczucie zmęczenia fizycznego, co może mieć istotne znaczenie wśród osób trenujących na co dzień. Część badaczy uważa również, że kofeina częściowo hamuje apetyt poprzez wzrost poziomu cukru we krwi po jej spożyciu, jednak działanie to jest krótkotrwałe (około pół godziny). Przy stosowaniu suplementów zawierających kofeinę, należy ograniczyć picie napojów zawierających ten składnik tzn.: kawę, colę, herbatę, napoje energetyczne. Nie należy przekraczać zalecanych dawek, gdyż nadmiar kofeiny może powodować: bezsenność, niepokój, drżenie rąk, deficyty wapnia, potasu, magnezu. Ze względu na zwiększone wydalanie moczu, podczas stosowania suplementów z kofeiną poleca się równocześnie wysokie spożycie wody mineralnej.
  • Chrom - reguluje stężenie cukru we krwi. Przy obniżonym stężeniu cukru we krwi, odczuwamy głód i często sięgamy po wysokokaloryczne słodycze, bądź inne przekąski. Chrom wzmaga produkcję insuliny, przez co zwiększa efektywność dostarczania cukrów do komórek. Dodatkowo chrom bierze udział w wychwytywaniu wolnych kwasów tłuszczowych z wątroby, przez co w pewnym stopniu ogranicza ich odkładanie się w organizmie. Należy jednak wiedzieć, że wysokie spożycie cukrów prostych wzmaga wydalanie chromu z organizmu, dlatego w czasie suplementacji tym pierwiastkiem należy unikać słodyczy i słodkich napojów. Nie powinno się przekraczać zalecanej dziennej dawki 50-200 mg, gdyż nadmiar chromu może spowodować rozdrażnienie, bezsenność, bóle głowy. Zamiast suplementacji można też zwiększyć w codziennej diecie spożycie takich produktów jak: brokuły, drożdże, kukurydza, kasza gryczana, produkty zbożowe pełnoziarniste, ponieważ są dobrym źródłem tego pierwiastka.
  • Koenzym Q10 (ubichinon)- reguluje procesy energetyczne organizmu na poziomie komórkowym. Jest istotny w szczególności wśród osób które poza stosowaniem odpowiedniej diety, starają się również być aktywne fizycznie, gdyż po intensywnym wysiłku poziom tego związku w organizmie obniża się. Niweluje uczucie zmęczenia i pomaga efektywniej wykorzystywać energię z pożywienia. Organizm ludzki sam wytwarza ten związek z niektórych witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego oraz aminokwasów.
  • Błonnik pokarmowy - usprawnia pracę jelit, ułatwia wypróżnienie. Błonnik chłonie wodę niczym gąbka, dlatego przy spożywaniu tabletek z błonnikiem należy pamiętać o równoczesnym piciu sporych ilości płynów, w ilości około 2 litrów dziennie. To właśnie napęczniały błonnik daje uczucie pełności w jamie brzusznej i tym samym wpływa na zmniejszenie apetytu.

Podczas odchudzania się warto również sięgnąć po niektóre produkty spożywcze, których składniki często wykorzystywane są do produkcji tabletek, przez co wywierają zbliżony efekt. Należą do nich:

  • Ananasy - dzięki zawartości enzymu - bromeliny i kwasów owocowych ułatwiają trawienie białek i jak również wykazują działanie przeciwobrzękowe i przeciwzapalne. Lepiej sięgać po ananasy świeże, gdyż ananasy w zalewie są znacznie bardziej kaloryczne i zawierają mniej substancji o działaniu prozdrowotnym.
  • Imbir - wzmaga wydzielanie soków trawiennych, przez co sprawia, że w sposób efektywniejszy strawimy, nawet tłuste potrawy
  • Papryka chili - zawarta w niej kapsaicyna przyspiesza przemianę materii, jak również zwiększa termogenezę poposiłkową, dzięki czemu przyczynia się do efektywniejszego spalania energii. Właściwości kapasicyny w dalszym ciągu są badane przez naukowców.
  • Grejpfruty - stymulują pracę jelit oraz żołądka. Zawierają duże dawki witaminy C, która reguluje transport tłuszczu do komórek, jak również wzmagają usuwanie toksyn z organizmu.

Podsumowując należy pamiętać, że niektóre suplementy diety mogą działać wspomagająco w utracie masy ciała, jednak najważniejszą kwestię stanowi tu odpowiednia, zbilansowana dieta oraz aktywność fizyczna, bez których do utraty masy ciała nie dojdzie. Warto wiedzieć, że część producentów suplementów stosuje nieuczciwe praktyki, polegające na tym, że dodają oni w skład swoich tabletek substancje o działaniu moczopędnym, przez co w początkowym okresie rzeczywiście może spaść masa ciała - jednak kosztem wody zawartej w organizmie. W konsekwencji stosując takie tabletki możemy doprowadzić do odwodnienia organizmu i osłabienia.

W przypadku problemów z masą ciała warto zamiast na "cudowne" leki, spożytkować pieniądze na wizytę u profesjonalnego dietetyka, który ustali przyczynę problemu, wdroży stopniowe zmiany nawyków żywieniowych, jak również udzieli szereg zaleceń i porad ułatwiających odchudzanie. Jeżeli są Państwo zainteresowani tego typu usługą zapraszam do zapoznania się z naszą ofertą.

Do góry