Dlaczego warto jeść awokado?

 

avocado-1152193-m_300_01

Awokado to jednen z nielicznych owoców, w którym dominującym składnikiem nie są cukry proste, lecz tłuszcz o wysokiej zawartości kwasów jednonienasyconych i omega-3.Tłuszcze te  wpływają korzystnie na gospodarkę cholesterolową i zniejszają ryzyko chorób serowo-naczyniowych.

Zdrowszy zamiennik masła

Awokado (Peresea americana - dosł. gruszka awokado) może służyć jako doskonały, zdrowszy zamiennik masła. Szczególnie polecany jest osobom, które mają podwyższony poziom cholesterolu we krwi oraz osobom, u których zdiagnowoano miażdżycę. Dodatkowo jest to - w przeciwieństwie do masła, czy margaryny - produkt świeży i  w 100% naturalny. W związku z tym należy się również liczyć z krótkim terminem do spożycia domowej pasty z awokado. Osoboiście zalecam dodanie do niej soku z cytryny oraz  przechowywanie w miseczce z pastą pestki owocu - przedłuży to nieco świeżość takiej pasty.  

Awokado w diecie odchudzającej

Inną ciekawa kwestią jest wpływ awokado na masę ciała. Owoc ten charakteryzuje się wysoką zawartością tłuszczu, przez co należy do jednych z najbardziej kalorycznych owoców. 1 owoc, bez pestki, ważący 100 g to około 160 kcal! Pomimo to jednak, w wyniku wielu badań dowiedziono, że osoby spożywające awokado, znacznie rzadziej miały nadwagę, jak również dostarczały wraz z dietą większej ilości składników mineralnych i błonnika, niż osoby nie spożywające tego owocu. Co więcej wykazano, że spożywanie tłuszczu o właściwych proporcjach kwasów tłuszczowych (1/3 kwasy tłuszczowe nasycone, 1/3 kwasy tłuszczowe jednoniensycone i 1/3 wielonienasycone), wpływa na chamowanie apetytu, przez co prowadzi do spożywania mniejszych ilości jedzenia, w tym produktów węglowodanowych - będących głównym sprawcą otyłości.



Wartość odżywcza w 100 g awokado.

Wartość eneregetycznabiałkowęglowodanytłuszczkwasy jednonienasyconekwasy wielonienasyconekwasy nasyconebłonnik
160 kcal2 g7,4 g15,3 g11,51 g1,331,81,7


Awokado zawiera znaczące ilości witaminy z grupy B - w tym kwas foliowy, witaminy C, E, A, a także: karoteny, białko oraz sporo magnezu, wapnia i fosforu.
Ze względu na dużą zawartość potasu jest polecane osobom wyczerpanym, jak równiez chorym na nadciśnienie.  Dzięki zawartości witaminy E oraz B, awokado pomaga w łagodzeniu stresu oraz takich problemów, jak niepłodność u kobiet i mężczyzn. Z tego względu jest polacna parom starającym sie o dziecko.

Osoby, które na co dzień cierpią na bóle i dolegliowsci stawów, również powinny wzbogacić swą dietę o ten wartościowy owoc. Wykazano, że ze względu na wysoką zawartość składników przeciwultanijących, regularne spożywanie tego owocu zmniejsza stan zapalny, poprzez obniżenie czynnika incjującego odczyn zapalny w organizmie (PGE2). Dodatkowo awokado nie tylko wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu, ale też dzięki wysokiej zawartości kwasu linolenowego (omega-3) oraz witaminy B6 i kwasu foliowego, zmniejsza poziom homocysteiny we krwi, co dodatkowo zmniejsza ryzyko występowania chorób sercowo-naczyniowych.

Oprócz tego awokado jest też jednym z nielicznych źródeł luteiny i zeaksntyny, dzięki czemu owoc ten chroni przed chorobami oczu. 

Zastosowanie kulinarne

Awokado ma zastosowanie jako pasta do smarowania grzanek, pieczywa (wersja na słono) - zamiast masła, jak równiez do koktajli owocowych oraz sałatek zarówno na słodko, jak i na słono z udziałem kurczak lub tuńczyka.








Do góry