Jak ograniczyć cukier w diecie?

  • Najważniejsze: będąc w sklepie, nie kupuj słodyczy. Staraj się omijać półki ze słodyczami.Czytaj etykiety na opakowaniach produktów spożywczych – zwróć uwagę zarówno na skład, jak i zawartość poszczególnych składników odżywczych. Uwaga! Cukier może kryć się w składzie pod różnymi nazwami, np.: syrop glukozowo-fruktozowy, syrop klonowy, cukier palmowy, cukier trzcinowy, melasa itd.
  • Staraj się nie chować słodyczy na tzw. „czarną godzinę”. Nie rób "zapasów". 
  • Wyeliminują z diety słodkie napoje, takie jak np.: słodzone napoje gazowane czy wody smakowe.
  • W sytuacjach stresowych postaraj się znaleźć alternatywę dla podjadania, np. pójdź na spacer, weź gorącą kąpiel, czy weź kilka głębokich oddechów
  • Zamiast słodyczy, staraj się mieć pod ręką zdrowe przekąski, np. pokrojone w plasterki warzywa i owoce, musli z czekoladą domowej roboty, pudding chia. Slodycze kuszą nas przedwszystkim dlatego, że są łatwo dostępne!
  • Wprowadź do diety zdrowsze zamienniki słodyczy, np. kulki mocy, ciasteczka owsiane, muffinki z batatów. 
  • Zamiast cukru do wypieków stosuj ksylitol lub stewię. Mają niższy indeks glikemiczny i mniej kalorii. 
  • Spożywaj posiłki w regularnych odstępach czasu, gdyż zbyt długie przerwy mogą zwiększać apetyt i sprzyjać podjadaniu słodyczy.
  • Planuj posiłki na kilka dni do przodu. Dzięki wcześniejszemu zaplanowaniu, będziesz wiedzieć jakie produkty wybrać w sklepie oraz co i kiedy zjeść.
  • W chwilach słabości przypomnij sobie jak udawało Ci się ograniczać cukier w przeszłości, dlaeczgo teraz miało by Ci się nie udać?




    Bibliografia:

     Musiałowska D.: Insulinooporność. Zdrowa dieta i zdrowe życie. Wyd. Feeria, Łódź, 2017

    Do góry