Jak pokonać anemię?

Współczeny, "szybki" tryb życia ma swoją cenę. Zauważyłam, że normą stało się ostatnio, że wiele młodych osób po powrocie z pracy do domu narzeka, że pomimo szczerych chęci nie ma siły dosłownie na nic. Chciałyby pójśc na spacer, pobiegać, pobawić się z dzieckiem, ale jedyne co są w stanie zrobić to położyć się i najchętniej do rana już nie podnosić się z łóżka. Jeżeli do tego dochodzi towarzysząca choroba Hashimoto (plaga dzisiejszych czasów) uczucie zmęczenia jest jeszcze bardziej spotęgowane i bardzo ciężko jest się zmoblizować do czegokolwiek. Nie muszę pisać, że komfort życia w takim stanie jest krótko mówiąc do d... Często pojawia się również depresja, dochodzi złość i irytacja na samego siebie, co oczywiście nie poprawia samopoczucia. 
Wiele osób początkowo stara się "na siłę" pójść po pracy na fintess, czy siłownię, ale ćwiczenia nie sprawiają im przyjemności, przychodzą z trudem i w konsekwencji często kończy się to szybką rezygnacją. Z pomocą na brak sił przychodzi często kawa, ale jeżeli przyczną są niedobory żelaza, w konsekwencji częste picie kawy tylko pogłębia jego niedobory i nasila uczucie zmęczenia. 
Jako, że problem niedoboru żelaza jest bardzo powszechny, a w przypadku chorych na Hashimoto dodatkowo utrudnia prawidłową konwersję FT4 do FT3 i może pogarszać inne parametry tarczycowe postanowiłam w skrócie rozpisać plan walki z anemią.

Oczywiście na każdym kroku kuszą suplementy z żelazem - szybki sposób na pozbycie się problemu, jednak nadmiar żelaza może być bardzo groźny (m.in. zwiększa ryzyko nowotworów), a skutki uboczne takiej suplementacji często odbijają się niekorzytsnie na wątrobie. Najcześniej z resztą przyczyną jest nie sam niedobór żelaza, a innych składników, głównie witaminy B12, kwasu foliowego i witaminy B6, które mają wpływ na jego wchłanianie. Najlepiej jest więc zacząć walkę z anemią od dobrej diagnostyki, aby dojść do przyczyn problemu, w dalszej kolejności zmienić nawyki żywieniowe, a dopiero na końcu rozważyć odpowiednio dobraną suplementację. 

Objawy charakterystyczne dla anemii:

- blada skóra lub/i blade błony śluzowe (polecam zwrócić uwagę na błonę śluzową oka, która w przypadku anemii jest bladoróżowa)

- przyspieszony oddech, przyspieszone bicie serca

- u kobiet mogą wsytępować zaburzenia miesiączkowania

- słabość, w skrajnych wypadkach omdlenie

- pogorszona tolernacja wysiłku

- łamliwośc lub/i nadmierne wypadanie włosów

- tendencja do częstego powstawania zajadów w kącikach ust

- mrowienie, drętwienie kończyn, zaburzenia czucia, równowagi, przebarwienia skóry, zaburzone oddawanie moczu (charakterystyczne dla anemii z niedoboru kwasu foliowego)

- często trudności z koncentracją, słabszy popęd płciowy

 

Wyróżniamy wiele rodzajów anemii:

- anemia może mieć przyczynę genetyczną, w tym może być związana z mutacją genu MTHFR (obecnie coraz częściej spotykaną)

- może być spowodowana nadmierną utratą krwi (najcześniej z przewodu pokarmowego np. w przypadku krwawień z wrzodów żołądka, wrzodziejącego zapalenia jelita grubego lub z powodu nasilonych krwawień miesiączkowych)

- może mieć podłoże niedoborowe (niedobór żelaza, witaminy B12, B6 lub/i kwasu foliowego)

- może być związana ze skróconym "życiem" erytrocytów, które w prawidłowych warunkach żyją przez 100-120 dni. Skrócony czas życia czerownych krwinek może być związny z zakażeniem wirusowym, przewlekłym zatruciem, zaburzeniami funkcjonawnia śledziony i z szeregiem innych czynników

 

Jeżeli chcieli byście dowiedzieć się czy macie anemię i jakie czynniki ją wywołały w pierwszej kolejności polecała bym zrobić: 

- morfologię

- OB

- poziom ferrytyny (biało magazynujące zapasy żelaza w wątrobie, oddaje jakie było średnie stężenie poziomu żelaza w ciągu 3 miesięcy)

- poziom TIBC, czyli całkowita zdolność wiązania żelaza + stężenie żelaza we krwi (badanie to polecane jest w szczególności w przypadku kobiet stosujących antykoncenpcję, jeżeli w wynikach morfologii objętość erytrocytów MCV są poniżej normy lub gdy podejrzewamy nadmiar żelaza w organizmie)

- poziom witaminy B12 oraz kwasu foliowego gdyż ich nieodobory przyczyniają się do pogorszonego wchłaniania żelaza

*w przypadku osób z problemami żołądkowymi witamna B12 często jest w okolicach dolnej granicy normy lub poniżej

** kwas foliowy jest wrażliwy na wysoką temperaturę, jeżeli więc w diecie jest mało surowych warzyw i owoców jesteśmy w większym stopniu narażeni na niedobory

*** stosowanie doustnej antykoncepcji hormonalnej często jest skorelowane z niższym poziomem kwasu foliowego


Skrócona interpretacja wyników

- niska hemoglobina (HB), niska objętość czerwonych krwinek (MCV), zmniejszone wybarwienie czerwonych krwinek (MCHC) + często również niskie stężenie ferrytyny oraz podwyższony TIBC - wskazują na anemię z niedoboru żelaza

- wysoka objętość czerwonej krwinki (MCV) oraz często również nadbarwliwość krwinki czerwonej (MCHC powyżej normy) - anemia z niedoboru kwasu foliowego lub/i witaminy B12 tzw. anemia megaloblastyczna. W przypadku tego typu anemii poza analizą dotychczasowej diety warto wziąć pod uwagę zaburzenia wchłaniania z przewodu pokarmowego oraz dodatkowo wykonać badania kwasu foliowego i witaminy B12

- niskie stężenie czerwonych krwinek (RBC), niska hemoglobina (HBG), niski hematokryt (HCT) oraz często podwyższone OB, monocyty - występują w większości typów anemii lecz nie wskazują na możliwą przyczynę jej występowania, poza wyżej wymienionymi mogą być wynikiem szeregu innych zaburzeń w tym m.in. nieureguowanych chorób autoimmunologicznych, chrób genetycznych lub innych 

 

Prosty plan walki z anemią niedoborową (z niedoboru żelaza lub/i kwasu foliowego, witaminy B12)

1. Zestawiaj mądrze produkty, czyli łącz produkty bogate w żelazo niehemowe takie jak: warzywa strączkowe, pestki dyni, otręby, kasze, warzywa zielonolistne z:

- produktami bogatymi w witaminę C jak: surówki z kapusty, papryka, cytrusy, truskawki, porzeczki itd. (dzięki temu zwiększamy wchłanialność żelaza z tych produktów 2-4 krotnie)

- produktami będącymi dobrym źródłem białka pochodzenia zwierzęcego: ryby, jaja, mięso – wystarczą bardzo niewielkie ilości by zwięszyć wchłanialność żelaza

Znalezione obrazy dla zapytania roslinne źródła zelaza

Klik

 

2. Staraj się na co dzień pić herbatę z pokrzywy, soki z kiszonek (w szczególności sok z kiszonych buraków), do koktajli lub wody z cytryną możesz dodawać nieco witaminy C w proszku

3. Unikaj niekorzystnych połączeń takich jak:

Mięso/strączki/kasze/ryby/pestki + nabiał

Mięso/strączki/kasze/ryby/pestki + kawa/herbata (należy znacznie ograniczyć spożycie tych napojów, a w szczególności unikać ich picia do pół godziny przed i po posiłku)

Mięso/strączki/kasze/ryby + produkty bogate w kwas fitynowy jak orzechy, pestki, warzywa strączkowe, produkty zbożowe pełnoziarniste

* Kwas fitynowy w dużej mierze można rozłożyć poprzez uprzednie moczenie w wodzie w temperaturze pokojowej, najlepiej z dodatkiem witaminy C lub soku z cytryny

*Zamiast kawy/herbaty proponuję kawę zbożową z mlekiem roślinnym, rumianek, pokrzywę, herbaty owocowe. Napoje bogate w taniny dobrze jest ograniczyć do minimum. 

4. Zwięsz produkty będące obfitym źródłem kwasu foliowego, witaminy B12, B6 gdyż częściej ich niedobory (a nie samego żelaza) stanowią przyczynę problemu. Podstawowym działaniem jednak powinna być w pierwszym rzędzie odpowiednia diagnotyka w kierunku niedoborów (morfologia, stężenie tych witamin we krwi), a nastepnie zwiększenie podaży produktów bogatych w te witaminy wraz z dietą. Nie zalecam suplementacji bez uprzedniej diagnostyki! 

Znalezione obrazy dla zapytania witamina b12 zrodla w zywnosciZnalezione obrazy dla zapytania kwas foliowy zrodla w zywnosciZnalezione obrazy dla zapytania witamina b6 zrodla w zywnosci

 

 

5. Wprowadź do codziennej diety produkty bogate w witaminę C, ew. wprowadź niewielkie ilości kwasu askorbinowego w proszku jako dodatek do koktajli/wody z cytryną

* witamina C podobnie jak kwas foliowy jest wrażliwa na wysoką temperaturę, zadbaj więc aby w Twojej diecie nie zabrakło surowych warzyw i owoców. W sezonie jesienno-ziomowym możesz stosować również maliny, porzeczki i truskwaki w formie mrożonej, gdyż mrożonie zmniejsza stężenie witaminy C w niewielkim stopniu

 

Podobny obraz

6. Opcjonalnie możesz też kilka razy w tygodniu pić roztwór drożdżowy w celu wzbogacenia diety w witaminy z grupy B (jeżeli nie masz problemów gastrycznych oraz alergii na drożdże)

Znalezione obrazy dla zapytania drożdze

Do góry