Olej kokosowy na odchudzanie

Wiele osób może doznać szoku słysząc, że jakikolwiek tłuszcz jest zalecany w diecie, której celem jest redukacja masy ciała. Wynika to z błędnego przekonania, mocno propogowanego przez wiele insytutcji i "specjalistów" z dziedziny żywienia, że to właśnie nadmierna konsumpcja tłuszczu jest odpowiedzialna za otyłość, jak również dolegliowści związane z układem krążenia współczesnego społeczeństwa. W świetle coraz licznieszych badań i obserwacji okazuje się, że głównym winowającą tych dolegliowsci są produkty węglowodanowe, w szczególności te mocno przetworzone, do produkcji których użyto oczyszczone ze wszelkich pierwiastków, witamin i błonnika zmielone ziarna zbóż. To ich ilość powinna być więc w największym stopniu ograniczona w diecie osób odchudzających się. Co do tłuszczu najważniejsza jest jego jakość, rodzaj oraz właściwe zastosowanie.

W pierwszym rządzie należy "wyrzucić" z diety tłuszcze szkodliwe, czyli przede wszystkim gorszej jakości margaryny i wszelkiego rodzaju produkty zawierające w swym składzie utwardzone tłuszcze roślinne, ponieważ są one źródłem kwasów tłuszczowym o konfiguracji trans, które bardzo niekorzystnie odziałują na profil lipidowy, przyczyniając się tym samym do powstawania chorób sercowo-naczyniowych. Na surowo, najzdrowsze ze względu na wysoką zawartość kwasów nienasyconych i witaminy E będą takie tłuszcze jak: oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, olej lniany, olej z wiesiołka, wszelkie tłuszcze rybie (np. tran) oraz w mniejszych ilościach olej rzepakowy oraz olej z pestek z winogron. Do smażenia natomiast najlepiej nadają się tłuszcze, które pod wpływem wysokich temperatur nie zmieniają swojego składu,przez co nie tworzą się w nich szkodliwe produkty uboczne takie jak m.in. ketony, aldehydy i akroleina. Z tego względu najodpowiedniejsze jest masło klarowane, smalec oraz przede wszystkim olej kokosowy.

Czym jest olej koksowy?

coconut-2-1112637-m_300


Olej kokosowy to produkt otrzymywany poprzez tłoczenie miąższu palmy kokosowej. W temperaturze powyżej 25 stopni ma konsystencję płynną i lekko żółte zabarwienie, a w temperaturach niższych przypomina białe masło. W sprzedaży dostępne są oleje rafinowane, czyli poddane procesom oczyszczania w wysokich temperaturach oraz bardziej naturalne oleje nierafinowane, które odznaczają się znacznie silniejszymi właściwościami zdrowotnymi. Pomimo wyższej ceny warto zainwestować w droższą, nierafinowaną wersję oleju kokosowego, gdyż tylko taki olej posiada wszystkie cenne właściwości zdrowotne.

 

 

Dlaczego olej kokosowy, to produkt który powinien znaleźć się w kuchni wszystkich osób odchudzających się oraz dbających o zdrowe odżywianie?

kokos_602

  • Tłuszcz ten nie zawiera cholesterolu
  • Ze względu na zawartość krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych (MCT) jest łatwo dostępnym źródłem energii dla komórek, dzięki czemu nie jest on odkładany w postaci tłuszczyku, lecz jest od razu wykorzystywany na potrzeby energetyczne organizmu. Zastrzyk energii dla komórek wiąże się też z szybszym metabolizmem co stanowi kolejną zaletę oleju kokosowego.
  • Jest bardzo sycący, dzięki czemu potrawy z niewielkim jego dodatkiem sprawią, że później sięgniesz po kolejną przekąskę i w konsekwencji zjesz mniej!
  • Nie zmienia swojego składu pod wpływem smażenia czy innej obróbki cieplnej, dzięki czemu nawt poddany wysokim temperaturom zachowuje swoje właściowści zdrowotne
  • Posiada mniejszą kaloryczność w porównaniu do pozostałych olejów i tłuszczów. 100 g tego oleju to około 690 kcal, podczas gdy większość tłuszczów zawiera w tej ilości 900 kcal
  • Wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn
  • Kwasy tłuszczowe znajdujące się w oleju koksowym posiadają właściwości przeciwzapalne, dzięki czemu zapobiegają powstawaniu zatorów oraz chorób związanych z układem krążenia
  • Posiada właściwości antagonistyczne w stosunku do bakterii, wirusów i grzybów, dzięki czemu może zapobiegać m.in. infekcjom  dróg oddechowych, grypie, opryszczce, mononukleozie  oraz wrzodom żołądka. Stosowany zewnętrznie pomaga zwalczyć również grzybice stóp.
  • Wpływa na stabilizację poziomu cukru we krwi, dzięki czemu zapobiega insulinooporności i cukrzycy

Badania i eksperymenty

Jednymi z pierwszych osób, które przekonały się o odchudzających właściwościach oleju koksowego byli... amerykańscy farmerzy. Zauważyli oni, że świnie w których paszy znajdował się olej kokosowy, zastosowany pierwotnie w celu zwiększenia masy tych zwierząt – schudły.

Niesieni powyższym odkryciem naukowcy postanowili wypróbować właściwości tego oleju również na ludziach. Podzielili więc badanych na 2 grupy. Dieta tych osób była identyczna z wyjątkiem tego, że w 1 z nich do potraw stosowano olej kokosowy, a w 2 grupie nie. Okazało się, że w grupie osób spożywających olej kokosowy przemiana materii była kilka razy szybsza!

Azjaci, którzy  spożywają olej kokosowy powszechnie jako dodatek do wielu dań, cieszą się jednym z najniższych wskaźników umieralności z powodu chorób układu krążenia oraz niewielką liczbą osób otyłych

 

Dodatkowe korzyści

  • Właściowości bakteriobójcze sprawiają, że olej kokosowy może posłużyć jako doskonała maseczka do cery trądzikowej .kokos3_800
  • Dzięki wysokiej zawartości składników  o charakterze antyoksydacyjnym, olej kokosowy stosowany na skórę twarzy opóźnia procesy starzenia się skóry
  • Świetnie nawilża zarówno skórę twarzy, głowy jak i całego ciała
  • Wzmacnia cebulki włosów oraz zwiększa ukrwienie skóry dzięki czemu jest polecany jako maseczka do włosów ze skłonnością do wypadania. Dodatkowo stwarza barierę lipidową wokół włosa, przez co chroni je przed utratą protein i silnie je nawilża
  • Przydatny jako środek łagodzący efekty ukąszeń owadów

Zastosowanie oleju kokosowego w kuchni

  • Ze względu na konsystencję świetnie nadaje się do smarowania kanapek zamiast masła
  • Smaczny dodatek do sałatek owocowych
  • Najlepszy tłuszcz do smażenia mięs, naleśników, warzyw
  • Smaczny dodatek do shake`ów owocowych na bazie jogurtu

Do góry