Suszone owoce - które wybrać?

Wszystkim osobom pragnącym zdrowo się odżywiać polecam zakup suszonych owoców. Są  wspaniałym i zdrowym dodatkiem do jogurtów oraz stanowią dobrą alternatywę dla słodyczy.  Zawierają duże ilości błonnika, składników mineralnych, przeciwutleniaczy oraz witamin z grupy B. Należy jednak pamiętać, że suszone owoce są również zasobne w cukry proste, dlatego powinny być spożywane z umiarem. Warto też wybierać owoce naturalne - nie poddane siarkowaniu, szczególnie w przypadku osób z alergią, nietolerancją pokarmową oraz astmatyków.


Często stojąc przed ogromnym wyborem różnych gatunków suszonych owoców dostępnych w  sprzedaży nie wiemy, na które się zdecydować. Wybór ten jednak jest istotny, gdyż inne owoce będą polecane osobom np. z nadciśnieniem tętniczym, a jeszcze inne w przypadku osób cierpiących na zaparcia i dolegliwości jelitowe. Aby ułatwić Wam ten wybór poniżej przedstawiłam krótką charakterystykę niektórych gatunków suszonych owoców pod względem wartości odżywczej. Mam nadzieję, że ułatwi to Wam dokonywanie słusznych wyborów żywieniowych następnym razem.


Suszone śliwki 

suszona_sliwka_480Zawierają duże ilości błonnika oraz witaminy A. 100 g tych owoców to ok 267 kcal. Dzięki zawartości sorbitolu i błonnika śliwki suszone poprawiają pracę jelit i zalecane są w zaparciach. Zawierają też duże dawki witaminy K, dzięki czemu są polecane wszystkim zmagającym się z problemem pękających naczyniek. Suszone śliwki to dobra opcja dla osób zmagających się z zaparciami jak również osób zestresowanych i palących papierosy - charakteryzują się bowiem jednym z najwyższych potencjałów antyoksydacyjnych.

 

 

 

 

Suszone morele

Zawierajsuszona_morela_349ą duże ilości beta-karotenu, który pozytywnie wpływa na koloryt skóry, jak również jest silnym przeciwutleniaczem. Już 4 morele pokrywają dzienne zapotrzebowanie na ten składnik w diecie. Oprócz tego suszone morele są bogate w potas, na który zwiększone zapotrzebowanie mają szczególnie osoby z nadciśnieniem. Suszone morele działają silnie zasadotwórczo, dlatego polecane są w diecie osób o wzmożonej aktywności fizycznej i spozywających duże ilości mięsa.

 

 

Rodzynki

suszona_winog_275Są bogate w wapń i bor, dzięki czemu zapobiegają osteoporozie i wypłukiwaniu składników mineralnych z organizmu. Szczególnie są polecane kobietom po menopauzie. Ze względu na duże ilości cukru dobrze jest go z rodzynek wypłukać, poprzez pozostawienie ich na kilka minut przed spożyciem w ciepłej/letniej wodzie. Rodzynki zawierają też resweratol - cenny przeciwutleniacz o silnych właściwościach przeciwnowotworowych. Ze względu na większa zawartość antocyjanów polecam rodzynki ciemniejsze.

 

 

 

Figi

figi_300Spośród wszystkich suszonych owoców zawierają najwięcej błonnika, świetnie więc regulują pracę układu pokarmowego. Zawierają też duże ilości potasu, dzięki czemu podobnie jak suszone morele są wskazane osobom z nadciśnieniem. Ponadto figi są dobrym źródłem wapnia, przez co są wskazane osobom na diecie bezmlecznej oraz wegetarianom - ze względu na spore ilości żelaza.

Do góry