Zdrowe grillowanie

Sezon grillowy tuż, tuż. Ale czy będąc na diecie można pozwolić sobie na zgrillowane smakołyki? Jak grillować aby sobie nie zaszkodzić i żeby było zdrowo i smacznie? Poniżej przedstawiam szereg wskazówek, których zastosowanie sprawi, że grillowanie będzie nie tylko przyjemne, ale również zdrowe i niskokaloryczne.

1. Zapomnij o grillowanych kiełbasach.


Są tłuste, kaloryczne, nafaszerowane konserwantami i solą. Kiełbasa z grilla jest ciężkostrawna, tucząca, a co najważniejsze niezdrowa. Do produkcji kiełbas stosuje się mięso oddzielone mechanicznie (MOM) oraz inne odpadki mięsne wątpliwej jakości. Wszystko to zapakowane jest w osłonkę, przez co konsument jest nieświadomy nieciekawej zawartości. Sami z resztą zobaczcie

Kiełbasa śląska grillowa
Skład: mięso wieprzowe 18%, mięso indycze 15%, mięso z indyka oddzielone mechanicznie 5%, tłuszcz wieprzowy, woda, sól, białko sojowe, białko wieprzowe, skrobia ziemniaczana, skrobia pszenna (zawiera gluten), przyprawy i ich ekstrakty (zawierają gorczycę, seler, laktozę z mleka), glukoza, stabilizatory: E331(iii), E450(i), E451(i), E452(i), substancja zagęszczająca: E407, przeciwutleniacze: E301, E316, wzmacniacz smaku: E621, substancja konserwująca: E250.


2. Tacki, folia i naturalne podpałki


W miarę możliwości staraj się korzystać częściej z grilla elektrycznego lub gazowego. Zastosowanie takiego grilla uchroni żywność przed wnikaniem węglowodorów aromatycznych oraz innych substancji o działaniu kancerogennym. Jeżeli jednak pragniesz urządzić sobie grilla na łonie natury, przy udziale tradycyjnego grilla na węgiel, pamiętaj o zachowaniu kilku zasad, które pozwolą na zminimalizowanie wchłaniania się szkodliwych substancji, a w konsekwencji przygotowanie zdrowszych produktów.

Po pierwsze używaj tacek lub najlepiej używaj zarówno tacek jak i folii aluminiowej do zawinięcia produktów. Pozwoli to na uniknięcie wypływania tłuszczu z mięsa, z którego po kontakcie z rozżarzonymi węglami powstają szkodliwe substancje. Ochroni to również  produkt przed wnikaniem składników dymu. 

Marynuj mięso w przyprawach z dodatkiem oleju.Pozwoli to skrócić czas przebywania mięsa na grillu, a jak wiadomo im dłużej trwa obróbka termiczna produktów, tym mniejsza jest jego wartość odżywcza i staje się on bardziej ciężkostrawny.

Nie używaj podpałek w płynie. Jako, że substancje przeznaczone do rozpalenia grilla to nic innego jak czysta chemia, opary jakie wytwarzają się w wyniku ich spalenia również są szkodliwe i przenikają do grillowanej żywności. Grilla lepiej jest rozpalić przy pomocy suchych liści, czy też czystej kartki. Nie należy też kłaść na grilla żywności dopóki podpałka nie ulegnie wypaleniu.


3. Grilluj warzywa

Pyszne szaszłyki mięsno-warzywne będą znacznie mniej kaloryczne i dużo bardziej wartościowe pod względem zdrowotnym, w porównaniu do kawałka spieczonego mięsa z pieczywem i ketchupem. Warzywa takie jak papryka, cukinia, pieczarki, cebula doskonale nadadzą się do przyrządzenia pysznych szaszłyków, a warzywa zielonolistne jak rukola, roszponka, sałata, endywia będą stanowić doskonałą bazę do zrobienia sałatki, którą można zagryzać zgrillowane smakołyki(np. zamiast pieczywa).

Poniżej przedstawiam przepis na prostą, pyszną i wielokrotnie już wypróbowaną przez mnie sałatkę „na grilla”

Prosta i pyszna sałatka grillowa (4 porcje)

Opakowanie rukoli (100 g) (może być też roszponka, mix sałat)

Pomidory (3-4 sztuki lub 15 pomidorków koktajlowych)

Mozarella (200 g)

Oliwa z oliwek (4 duże łyżki)

1 duży ząbek czosnku lub 2 mniejsze

Sól morska – do smaku

Wykonanie:

Rukolę (lub mix sałat) umyj, wrzuć do dużej miski. Dodaj umyte i pokrojone pomidory, pokrojoną w kostkę mozarellę. W filiżance wymieszaj oliwę z oliwek oraz wyciśnięte ząbki czosnku, zalej sosem sałatkę i wszystko wymieszaj. Sałatka jest gotowa do spożycia.

4. Wartościowe mięso


Zamiast kiełbas, czy tłustych karkówek wybierz pstrąga (filet), piersi z kurczaka (najlepiej kurczak zagrodowy) chudą wołowinę lub indyka. Mięso to zawiera dużo mniej tłuszczu, a przy odpowiednim przyprawieniu będzie wybornie smakować. Za względu na to, że drób może być nieco suchy polecam zrobić sobie domowy sosik (czosnkowy, koperkowy lub inny).

5. Zainwestuj w torbę termoizolacyjną


Przechowywanie mięsa w wysokiej temperaturze niesie za sobą ryzyko zakażenia i namnożenia się drobnoustrojów. Warto więc wsadzić mięso do torby termoizolacyjnej i przechowywać je tam podczas pikniku.

6. Zioła zamiast gotowych przypraw


Jako, że w większości gotowych mieszanek przypraw zawarty jest glutaminian sodu lub inne konserwanty polecam samodzielnie skomponować sobie smaczną  i odpowiadającą gustom kulinarnym mieszankę. W jej skład mogą wchodzić np. pieprz czarny, ostra i słodka papryka, tymianek, rozmaryn, suszona pietruszka, koperek lub inne zioła. Decydując się na gotowe mieszanki warto zapoznać się ze składem produktu i wybierać te bez konserwantów.

Do góry