Cała prawda o syropie glukozowo-fruktozowym

Syrop glukozowo-fruktozowy (inaczej izoglukoza, syrop glukozowy, syrop kukurydziany lub HFCS) stosowany jest w przemyśle spożywczym jako substancja etykieta_477słodząca. Otrzymywany jest on głównie ze skrobi kukurydzianej i ma zastosowanie w produkcji wielu produktów spożywczych, m.in. ciast, batonów, czekolad nadziewanych, czekoladek, soków i innych napojów, sosów, jogurtów owocowych, ketchupów  itd. Ze względu na korzystne z punktu widzenia producentów cechy fizykochemiczne (płynna konsystencja, mniejsza tendencja do krystalizacji) jest on bardzo często stosowany jako tańszy i wygodniejszy w użyciu zamiennik cukru. Czy jednak zamiana ta jest korzystna również dla naszego zdrowia?

Syrop glukozowo-fruktozowy oficjalnie został ogłoszony w Stanach Zjednoczonych jako główny winowajca otyłości. Teza ta poparta została obserwacjami na temat zwiększonego spożycia przez Amerykanów produktów z tym dodatkiem i równoczesnym zwiększeniem liczby otyłych Amerykanów oraz badaniami nad samą substancją. Duże ilości fruktozy zawarte w syropie glukozowo-fruktozowym są metabolizowane w wątrobie i przekształcane w glikogen, czyli substancję zapasową dla organizmu. Po przekroczeniu jednak pewnej ilości, fruktoza przestaje być zamieniana w glikogen, a zamiast tego wątroba przekształca ją w trójglicerydy, czyli cząsteczki tłuszczu. Nadmiar trójglicerydów z kolei zostaje przekształcony w tkankę tłuszczową.

syrop_mini_350

Duże ilości fruktozy w diecie powodują wzmożoną pracę wątroby, a cząsteczki tłuszczowe z niej wytwarzane mogą odkładać się w komórkach wątrobowych przyczyniając się do jej stłuszczenia.

Dodatkowo w wyniku szeregu badań wykazano, że spożywanie nadmiernej ilości  fruktozy  wpływa na zaburzenia gospodarki cukrowej, przyczyniając się tym samym do insulinooporności i cukrzycy. Spożywanie produktów z udziałem syropu glukozowo-fruktozowego nie wywołuje również dostatecznego uczucia nasycenia, gdyż fruktoza, w przeciwieństwie do cukru i innych produktów węglowodanowych, nie wpływa na wydzielanie leptyny – hormonu odpowiedzialnego za odczuwanie sytości po posiłkowej. Fruktoza wpływa negatywnie na profil lipidowy powodując wzrost stężenia „złej” frakcji cholesterolu VLDL oraz trójglicerydów, co przyczynia się do występowania miażdżycy i chorób układu krążenia.

Zachęcam więc do czytania etykiet i wybierania produktów jak najbardziej naturalnych, pozbawionych tego syropu. Przypominam równocześnie, że nadmiar cukru w diecie również jest szkodliwy dla zdrowia i przyczynia się do nadmiernej masy ciała, dlatego najlepiej zmniejszyć jego dzienne spożycie.

napoje_532_01etykieta2_300

Do góry