Zdrowe wybory żywieniowe na co dzień

Brak czasu i natłok spraw codziennych często sprawiają, że nie zastanawiasz nad tym co jesz oraz jaki może mieć to wpływ na Twoje zdrowie, wygląd oraz późniejsze samopoczucie. Z przyzwyczajenia kupujesz zapiekankę w pobliskim barze, a po powrocie do domu zamawiasz pizze. Odżywianie się produktami o znikomej wartości odżywczej, przy jednocześnie wysokiej gęstości energetycznej prowadzi w rezultacie do powstania poważnych niedoborów pokarmowych, które mogą zaowocować takimi dolegliwościami jak: zajady, anemia i osłabienie, zwiększona kruchość kości i uzębienia, wypadanie włosów, zmniejszenie elastyczności skóry, pogorszenie koncentracji, problemy trawienne, osłabienie odporności oraz wiele innych. Dodatkowo wysoka wartość energetyczna tego typu produktów grozi nadwagą lub otyłością, co przy jednoczesnym występowaniu niedoborów składników odżywczych może grozić bardzo poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi - nawet w młodym wieku (np. przedwczesną osteoporozą kości, czy zawałem serca).

Istotą "jedzenia byle czego" i jednocześnie pierwszym krokiem do zmiany tego nawyku jest uświadomienie sobie, że na jedzenie i czynności z nimi związane naprawdę warto jest poświęcić czas. W dobie gotowego i ogólnie dostępnego "śmieciowego" jedzenia, czyhającego na nas na każdym rogu ulicy, problem ten nabrał szczególnego znaczenia. Przyczynia się on do rosnącej plagi nadwagi i otyłości nie tylko w naszym społeczeństwie, ale na całym świecie. Jak sobie z nim poradzić i wygrać walkę o własne zdrowie?

Po pierwsze, jeżeli naprawdę masz mocno ograniczony czas na jedzenie, to poświeć chociaż chwilę na wybór miejsca, w którym będziesz je zamawiać, lub konsumować. Kieruj się tym, aby produkty oferowane przez daną restaurację, czy bar były różnorodne, a gotowe posiłki zawierały zarówno, mięso jak i warzywa (a nie tylko ziemniaki, makaron lub ryż jak to czasem bywa). W celu lepszego rozeznania dobrze jest poczytać opnie klientów na forach internetowych. Dzięki temu dowiesz się czy jedzenie jest świeże, smaczne i co tak naprawdę zawierają gotowe potrawy. Możesz też zrobić rekonesans w pobliżu swojego miejsca pracy, popytać koleżanek oraz poszukać w Internecie restauracji i barów dostarczających jedzenie na wynos np. spośród restauracji oferujących domowe obiady, czy barów ze zdrowa żywnością. Sama zobaczysz, że nie będziesz mogła się zdecydować które miejsce wybrać.

Czy jednak naprawdę nie masz czasu na przygotowywanie posiłków? A może po prostu Ci się nie chcę? Nawet najsmaczniejsze posiłki zamawiane na wynos w końcu Ci się znudzą, więc warto zapoznać się z prostymi, zdrowymi i bardzo smacznymi przepisami (zakupić książkę kucharską lub poszukać w Internecie). Nikt przecież nie każe Ci robić czasochłonnej kaczki z jabłkami, czy homara. Zastanów się, czy np. zrobienie zupy na 2 dni z mięsem nie zajmie Ci tyle samo czasu co wybór, zamówienie i odbiór gotowego dania? Pyszny twarożek zrobisz w kilka chwil a możesz go zjeść nie tylko na śniadanie, ale też na kolację i na drugi dzień - z pewnością zamówienie, lub zakup 2 śniadań i kolacji zajął by Ci więcej czasu i pieniędzy. Przekonaj się sama!

1. Zbyt niskie spożycie nabiału i produktów mlecznych

2. Zbyt dużo soli

3. Deficyt produktów wysokobłonnikowych

4. Zbyt niska liczba posiłków i nieregularne ich spożywanie

5. Wszechobecność zabójczych tłuszczów trans w codziennej diecie

6. Monotonia i brak urozmaicenia

7. "Jedz synku - jak ładnie zjesz mama da deserek" - czyli błędy żywieniowe w dzieciństwie

Do góry