dieta w stwardnieniu rozsianym

Stwardnienie rozsiane to przewlekła choroba układu nerwowego. Stwardnienie rozsiane atakuje mielinę, z której zbudowane są włókna nerwowe. Pierwsze objawy choroby najczęściej obejmują: niedowład kończyn, zaburzenia widzenia, czucia oraz nierzadko równowagi.
Przyczyny tej choroby nie są do końca znane. W Polsce choruje około 45 tysięcy osób, głównie w wieku od 20 do 40 lat. Kobiety chorują dwukrotnie częściej niż mężczyźni.
Czy istnieje dobra dieta w stwardnieniu rozsianym?

Nie ma jednoznacznych dowodów na działanie lecznicze diety w leczeniu stwardnienia rozsianego. Przypuszcza się jednak, że intensyfikacja niektórych objawów stwardnienia rozsianego może wynikać ze źle zbilansowanej diety. Do składników o przypuszczalnie negatywnym wpływie na układ nerwowy należą: nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych, kwasy tłuszczowe trans, niedobór wielonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz niedobór witamin antyoksydacyjnych (C, E i ß-karotenu), witaminy D, B12 oraz kwasu foliowego w diecie.

Czego nie powinno zabraknąć w diecie na stwardnienie rozsiane?

Witamina B12 i kwas foliowy

To bardzo istotne witaminy, których nie powinno zabraknąć w diecie chorego. Warto też przeprowadzać regularne badania pod kątem stężenia tych witamin we krwi. Niedobory mogą bowiem zaostrzyć objawy choroby.
Gdzie znajdziemy witaminę B12?
Witamina B12 występuje powszechnie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Jej dobrym źródłem będą m.in. żółtko jaj, mięso, podroby, ryby, nabiał. Jednocześnie przy wyborze tych produktów warto wybierać te z mniejszą zawartością kwasów nasyconych, gdyż jak napisałam wcześniej będą one wpływały negatywnie.
A co z dobrymi źródłami pokarmowymi kwasu foliowego?
Tutaj przede wszystkim warto zadbać o warzywa i owoce w diecie. Dużo kwasu foliowego znajdziemy w warzywach zielonolistnych, kapuście, papryce, awokado, brokule, warzywach strączkowych, a także pomarańcze i grejpfruty.
Więcej na temat witamin z grupy B, źródeł występowania i badaniach oceniających ich zawartość dowiesz się z tego artykułu.

Antyoksydanty

Mają zdolność do zwalczania wolnych rodników, dzięki czemu pomagają opóźnić/zahamować procesy neurodegeneracyjne. Antyoksydanty występują w największych ilościach w warzywach i owocach o intensywnej barwie. Listę produktów top pod względem zawartości antyoksydantów zamieszczam poniżej

  • Aronia
  • Kakao
  • Owoce dzikiej róży
  • Borówki amerykańskie
  • Czarne porzeczki
  • Maliny, truskawki
  • Czerwone winogrona
  • Buraki, czerwona cebula
  • Zioła, w tym przyprawy ziołowe
  • Warzywa kapustne
  • Warzywa strączkowe

Więcej informacji na temat antyoksydantów w żywności dowiesz się tutaj.

Kwasy omega 3

Są niezbędne do prawidłowego rozwoju mózgu i właściwej pracy Ośrodkowego Układu Nerwowego. Ich najbogatszym źródłem (a dokładniej kwasów EPA i DHA które mają kluczowe znaczenie spośród kwasów omega 3 dla układu nerwowego)  są tłuste ryby. Dobrym źródłem kwasów omega-3 będą: makrela wędzona, szproty, śledzie łosoś atlantycki, halibut, sardynka , owoce morza. Warto aby w diecie chorego ryby pojawiały się minimum 2 razy w tygodniu. Inny rodzaj kwasów omega 3 będą zawierały produkty takie jak siemię lniane, nasionka chia, czy orzechy włoskie, dlatego również warto uwzględnić w je w codziennej diecie.

Witamina C

Należy do jednych w łatwiej wchłanialnych antyoksydantów. Znajdziemy jej dużo w:
porzeczkach i owocach jagodowych, cytrusach, papryce, kapuście.

Witamina D

Wraz z dietą ciężko pozyskać jej odpowiednie ilości dlatego w okresie od maja do września zalecana jest ekspozycja na słońce – minimum 15 minut z odsłoniętymi minimum 25% częściami ciała. W okresie jesienno-zimowym należy stosować suplementację.

Podsumowanie


Dieta w Stwardnieniu Rozsianym nie leczy, ale wspomaga w znacznym stopniu uniknięcie powikłań i łagodzi objawy choroby łagodząc jej przebieg. Ze względu na obfitość dobroczynnych składników dobrym wyborem wydaje się tu dieta śródziemnomorska, z uwzględnieniem większych ilości ryb, mniejszych ilości mięsa i wysokiej podaży kolorowych warzyw i owoców oraz orzechów i pestek.